Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 16.04.2011, 18:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

bj:n kardaanikäsijarru.


Minulla bj:ssä tuo käkkäri aika "itsetehostava", eli kun vetää varovasti, niin sitten tahtoo kirasta lukkoon.

Taannoin nuori katsastusmies oli ajamassa bj:tä dynolle, ja varoitin asiasta,
niin tämä katsuri tokasi että miten tämä sitten pitää testata!
Pyysin olemaan varovainen, kerroin tuosta jumittumisongelmasta ja pyysin
kokeilemaan vaikka hiljaisesta vauhdista ajossa.

Sain kuulla että käsijarrun pitää ottaa tasaisesti, ja sitähän ei näe muuten kun dynolla! No kerroin että nimenomaan kardaanijarru, joka ei voi puoltaa.

Tässä vaiheessa vanhempi katsuri tuli "ihmettelemään", ja tuumasi että
näissähän on se kardaanikäsijarru....., ja sehän on helppo testata hiljaisella vauhdilla rullatessa!

Niimpä dynolla ei koskettu kässäriin, ja hallin lattialle jäi 2 kpl 12,5 leveää ja
puoli metriä pitkää jarrutusjälkeä:
ja hivenen säikähtänyt katsuri kiipesi alas autosta, ja jälkiä ihmetellessä totesi
että nehän otti tasasesti

Mutta tosiasiassa tuon käkkärin pitäs toimia niin, että se ei saisi jumia,
sillä jos joku yrittää pysäyttää bj:tä käkkärillä, niin silloin tulee romua.....

Tuohon jumimiseen on syynä a) huonosti liikkuvat vivut rummussa b) jumiva vaijeri ja c) enenkaikkea kuoleentuneet kenkien ja vaijerin jouset!
Vastaa lainaten