Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 06.04.2011, 14:11
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Tässä olis alustava versio säännöistä; huomenna olis tarkoitus lyödä lukkoon, joten kommentit ja parannusehdotukset mielellään rivakasti. Vahvennetut kohdat muuttuneet/uutta viimevotisiin verrattuna.

-Paavo

Kilpailu on tarkoitettu mönkkäreille ja maastoautoille (mutta ei kuorma-autoille). Mönkkärit ajavat yhdessä luokassa, autoille luokkia on kaksi: pikkuluokka korkeintaan 35” renkaisille, isossa luokassa rengaskoko vapaa. Pikkuluokan autoilla vois siis osallistua myös isompaan luokkaan. Porttaaliakseliset ajavat isossa luokassa rengaskoosta riippumatta.

Mönkkäriluokka ajaa kaksi noin 30 minuutin erää, autoluokat kaksi noin 45-60 minuutin erää. Erien pituudet ilmoitetaan ohjaajakokouksessa. Ajoajan täytyttyä vajaa kierros ajetaan loppuun, ja viimeiseltä kierrokselta tulojärjestys määrää yhtä monta kierrosta ajaneiden keskinäisen järjestyksen.

Viimeinen kierros saa kestää korkeintaan 15 minuuttia, tämän jälkeen kilpailijoiden tulee siirtyä pois radalta. Jos viimeinen kierros jää kesken, sillä pidemmälle päässyt on parempi kahdesta yhtä monta täyttä kierrosta ajaneesta kilpailijasta.

”Pisimmälle päässyt” (eniten kierroksia ajanut) voittaa erän riippumatta siitä liikkuuko auto erän lopussa. Kilpailijaa ei katsota keskeyttäneeksi vaikka eteneminen olisikin välillä rauhallista.

Koko kisan paremmuus ratkaistaan sijoituspisteillä (voittaja saa yhden pisteen, toinen kaksi, kolmas kolme jne.), eli vähiten yhteenlaskettuja sijoituspisteitä saanut on luokkansa voittaja. Jos pisteet menevät tasan, niin viimeinen lähtö ratkaisee. Mikäli joku kilpailijoista ei osallistu johonkin erään, sijoituspisteitä tulee erään lähteneiden kilpailijoiden määrä lisättynä yhdellä.

Erässä hylätyt kilpailijat saavat sijoituspisteitä erään lähteneiden kilpailijoiden määrä lisättynä kymmenellä. Mikäli hylkäys johtuu esim. vakavasta tai tahallisesta turvallisuuden vaarantamisesta tai muusta törkeästä syystä, voidaan kilpailija hylätä koko kilpailusta, jolloin hän ei voi osallistua mahdollisesti jäljellä oleviin eriin.


Mönkkärikuskit ajavat yksin, kyydissä ei saa olla ketään. Autoissa tulee olla kuljettajan lisäksi yksi (ja vain yksi) apukuljettaja. Kilpailijat saavat vaihtaa paikkoja (kuljettaja/appari) kilpailun kuluessa.

Kaikkien kilpailijoiden tulee pitää kypärää päässä koko kilpailun ajan. Kypärän ei tarvitse olla virallisesti hyväksytty, kunhan sopii päähän ja suojaa riittävästi. Kilpailijoiden tulee käyttää selvästi erottuvaa turvaliiviä koko kilpailun ajan. Autoissa tulee käyttää turvavöitä aina auton liikkuessa.

Avoautossa on oltava turvakaaret (vähintään pääkaari takatuin). Kaikille pakolliset varusteet: toimiva sammutin ja ensiapulaukku. Autoissa turvavyöt. Vinssi on erittäin suositeltava. Mukana olevien varusteiden tulee olla riittävän hyvin kiinni. Ilokaasun käyttö on kielletty.

Kaikkien ajoneuvojen tulee olla vakuutettuja. Liikennevakuutuksen voimassaolo pystyttävä näyttämään katsastuksessa. Punakilvillä voi osallistua. Kilpailunumero kiinnitetään sellaiseen paikkaan, että se näkyy hyvin eteen ja/tai oikealle sekä pysyy puhtaana/luettavissa. Vaihtoehtoisesti kilpailunumero irrallisena, jolloin sitä näytetään selvästi kierroslaskennalle. Kilpailijoiden tulee varmistua siitä että kierrostenlaskenta on varmasti kirjannut kierroksen ylös.

Katsastuksen yhteydessä voidaan lähtöjärjestyksen määrittämiseen käyttää jonkinlaista lyhyttä nopeuskoetta (jonka perusteella nopeimmat pääsevät lähdössä eturiviin). Lähtöjärjestys voi olla myös katsastusjärjestys tai joku muu kilpailun järjestäjän hyväksi katsoma järjestys.

Tankkaus sekä huolto ja korjaukset tehdään vain ratavarikolla jonka paikka osoitetaan ohjaajakokouksessa. Ratavarikoita voi kilpailussa tai yksittäisessä erässä olla enemmän kuin yksi. Ratavarikolla autoja saa ”rassata” kuka tahansa kaikin käytettävissä olevin välinein.

Reitillä pakottavasta syystä tapahtuvaa tankkausta/huoltoa/korjausta saavat suorittaa vain
kilpailijat, mukana olevin (tai itse ratavarikolta ”apostolinkyydillä” noudetuilla) välineillä, elleivät kilpailun järjestäjät perustellusta syystä anna lupaa käyttää muuta henkilöstöä ja/tai välineitä.

Mikäli kisan aikana on tarvetta hidastella tai pysähtyä, tulee se mahdollisuuksien mukaan tehdä siten ettei muiden kilpailijoiden eteneminen turhaan hidastu tai vaarannu. Edellä oleva pitää ajolinjansa ja takana tuleva väistää; kylkeen ei saa puskea, eikä perään törmäillä tarkoituksella.

Kilpailun järjestäjät voivat muuttaa rataa kilpailun aikana vaikka kesken erän. Muutoksia voidaan tehdä esim. liian vaikeaksi muuttuneen tai sumaa aiheuttavan paikan vuoksi, tai lisäämään haasteita johonkin kohtaa rataa. Muutos tehdään siten että se on kilpailijoille mahdollisimman selkeä, esim. lippusiimaa/suojanauhaa tai muuta ratamerkintää tai opastetta siirtämällä.

Jokainen ajaa tapahtumassa omalla vastuullaan. Osallistujat ovat velvollisia korvaamaan muille aiheuttamansa vahingot. Järjestäjät eivät vastaa kilpailijoiden aiheuttamista vahingoista. Kilpailijoilta voidaan vaatia kirjallinen vastuuvapautus sekä todistus liikennevakuutuksen voimassaolosta kisan aikaan.

Viimeksi muokannut Paavo : 06.04.2011 14:15
Vastaa lainaten