Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 06.04.2011, 09:39
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.346
Perusasetus


Blazessa oli tommonen 2 rivinen aika iso lätkä, kenno 655mm x 460mm, sillä jäähty sekä 5.7 bensa että 6.2 pöömoottori


Viimmeisin versio mulla oli tämmönen kahdellä sähköisellä ja pellisellä "tunnelilla."
Sähkösiivissä on omat hyvät ja huonot puolensa, kuten mekaanisissakin. Niitä tässä sen enempää ruotimatta totean vain että tykkään itse sähköisistä ja tärkeintä jäähtymisen kannalta on kunnollinen ja toimiva tunneli, isoinkaan ropelli ei jäähdytä kunnolla jos se ei siirrä ilmaa jäähdyttimen läpi.


Käyttisjeepissä mulla on tommonen vastaavan tapainen ratkaisu, mutta kolmella pienemmällä flektillä. Normiaaliajossa tämmöisinä helmikuun +2..+4 aurinkoisina päivinä yks flekteistä käy silloin tällöin auton käydessä paikallaan, hitaassakin ajossa on vielä ajoviima riittänyt. Toki ajo ei ole mitenkään offiin rinnastettavaa ajamista, mutta ompa tossa sitte vielä 2 Flektillistä varaa lisätä sitä lämpökuormaa.

Kiinalusyylärissä täytyy kattoa ne kiinnitykset sitte selkeästi paremmin ku pellisessä japanialaisessa. Blazekuvassa näkyy molemmissa päissä u-profiili minkä välissä jäähdytin oli. Sisäpinnassa oli 3mm kumi ja jäähdytin vaan pudotettiin tonne koloon... Ainoa puute oli ettei mulla ollut jäähdyttimen alla keskellä mitään kannatusta jonka takia se muutaman millin taipui banaanille alaspäin, huomasin vasta pakatessani sitä kun myin pois. Todennäköisesti kun autoa on pompotettu ja syyläri on ollut täynnä kuumaa nestettä niin se on hieman muovautunut painovoiman ansiosta . Eli se kannatus kennon allekkin on aika rock.


Usein mekaanisissa ropelleissa on paljo enemmän tehoa kun sähköisessä, mutta kun ei osta mitään kympin kiinalaista siihenkään käyttöön niin niitä löytyy todella tehokkaita ja kohtuu virrankulutuksella silti nykyään. Itiliaanojen Spal ja Jenkeistä Deralen puhaltimet on olleet ihan hyviä mitä mä ole kokeillut. Sähköflekti tarvii aina termostaattiohjauksen että se pyörii vaan tarvittaessa, ei ole mitään hyötyä paukuttaa sitä täysiä kokoajan mm. autolla jolla ajetaan maantieajoakin. Kylmän moottorin lämpiäminen käyttölämpötilaan on nopeampaa ja yli 50 ajaessa jäähdyttimen läpi kulkee jo niin paljo ilmaa ettei mikää ropelli pysty niin paljo sitä siirtämään, ne vain siinä vaiheessa jo hidastavat ilman kulkua josseivat vapaasti pyöri mukana (kiinteät mekaaniset)
Vastaa lainaten