Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 04.02.2004, 20:39
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tuossa kesällä oli takavetoisen Hiluxin lavalla pitkälti yli tonni 5-16 millistä kalliomursketta ja kopissa vielä kolme mörökölliä itseni mukaan lukien. Auton perä oli "aika" matalalla ja renkaat semmoiset Matadorin 185R14C ja kun sitten ajelin kolmeakymppiä körötellen työmaalta noin kilometrin päähän huoltoasemalle paineita nostattelemaan 2,5 kilosta 4,5:een, oli kumit jo sillä matkalla kuumentuneet huomattavasti, melkein polttivat. Siitä niillä ajettiin n. 40 km matka ja perillä olivat ehkä vähän kämmentä lämpöisemmät. Eivät ne siitä kyydistä tuntuneet olevan moksiskaan vaikka muutaman kuukauden päästä katsastusmies totesi sarjan kaikki kumit kulutuspinnoiltaan liian kuluneiksi ja ne jäivät pois käytöstä.

Jos kuitenkin ajelet pääosan ajasta renkailla joiden kantokyky on paljon suurempi kuin todellinen kuormitus, voit varmaan aika huoletta laskea paineita. Kyllä renkaasta näkee jos se on lysyssä paikallaankin, ja ihan kyljestä tunnustelemalla voi lämpenemistä koettaa havaita, vaikka esim. jarrutteluhan siirtää lämpöä vanteen kautta renkaaseenkin, kannattaa huomioida sormeillessa.

Ihmiskehon lämpötilalle herkin osa on sitten ylähuuli.

JF

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten