Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön
Henkilöautot on aivan eri juttu ja itsekkin kokemuksesta tiedän, että henkilöautoissa voi olla logiikaltaan niin ihme systeemejä joita "luistonestoksi" kutsutaan, ettei siinä ole mitään järkeä. Oikeastaan se mistä me keskustellaan, sehän on pätkä ohjelmakoodia. Se voi olla monessakin sovelluksessa tyystin erilainen, esim. F1 auton sutimisen esto kyllä rajoitti moottorin tehoa. Näin ollen varmasti myös bemarin tekee samaa? Se luistonestokin voi olla ohjelmoitu täysin eri tavalla erilaisissa autoissa, riippuen siitä mihin käyttötarkoitukseen ne on tehty.
Yleensä maasturin luistonesto ei rajoita moottorin tehoa, koska riippuen vauhdista säädetään se jarrutustehokin. Joskus pyörä pysähtyy kokonaan, toisinaan sitä vain hidastetaan. Ja kyllä ne insinöörit on vaikkapa Land Roverilla ja Toyotalla käyttäneet aika kauan aikaa noiden luistonestojen säätämiseen, eikä suotta, ne on hyvin fiksuja systeemejä.
|
Kyllä toki ovat erilailla ohjelmoituja jaiikat on erilaisia. Henkilöautojen ja ainakin katumaastureiden (esim. VW Touareg, Audi Q7) rajoittivat kyllä moottoritehoakin TC:n kanssa. Jopa jo minun '95 vuosimallin Omega rajoitti TC päällä moottoritehoa. Pirulainen jopa osasi lisätä sitä (syötti enemmän bensaa koneelle), jos koitti jäisellä tiellä jarruttaa moottorilla liikaa
Se mitä olen päässyt pätkän matkaa uudempia Jeeppejä ja Land Rovereita (pari Discoa, sekä muutama Range) kokeilemaan pätkän matkaa lumessa, niin kyllähän niissä nuo luistonestot yms. toimivat fiksummin kuin monissa muissa. Ja kuten tuon edellisen paatokseni pohjalta saattoi ehkä havaita, en sinällään oel mitään näitä apulaitteita vastaan, kunhan niitä saisi säädettyä itse paremmin
Lainaus:
Jälkiasennuslukkojahan tosiaan laitetaan maailmalla paljon aivan uusiin autoihin. Saisihan siinä ehkä olla ARB sulkemassa pajaansa, jos heidän lukkonsa eivät toimisi TC:n kanssa. Kyllä ne toimii erinomaisesti.
Itse olen kyllä täysin samaa mieltä siitä, että uusissa maastureissa metsään menon kannalta isoimmat ongelmat tulee juurikin lompakon kohdalla, sekä sitten tuon monen maasturin valtavan massan voisi lukea aikamoiseksi miinukseksi. Land Cruiser 200 painaa jotain päälle 2500kg, Disco 3 taisi painaa 2700kg! Onhan ne vakaita vetoautoja painavina laitteina, ja 650Nm vääntävine dieseleineen, mutta suohon taitavat upota aika syvälle.
|
Laitetaan kyllä, ja useimmissa toimii. Se vaan että jos kytkee noi päälle silloin kun on nopea neliveto päällä ja avustukset päällä niin ainakin ABS:it ja luistonestot helposti sekoaa. Palautuu kyllä viimeistään silloin kun lukot kytkee päältä. Olisi toisaalta ihan mukava, että noihin uusiin maastureihin saisi tehtaalta - edes vaikka sitten optiona - 100% kytkettävät lukot. Harva niitä toki tarvitsee, mutta ei luulisi 60k€ tai 90k€ autossa tuntuvan muutama saturainen lisää enää hinnassa

tosin olisi niitä toivonut saavan jo kaksikymmentä vuotta sitten kun nämä meidän nykyiset metsäautot on tehty
Hienoja vehkeitä monet noista uusista maastureista on, ei siitä mihinkään pääse. Isoja perkeleitä vain ovat kuten jo on todettu. Se mitä tuota edellistä Kulmakorven videota katselin, niin kyllähän uudellakin voi metsään mennä kun ajaa varovasti ja käyttää harkintaa ettei ihan ahtaimpiin paikkoihin vie. Pysyy laitteetkin sitten ehjänä ja pääsee nauttimaan offailusta