Näytä yksittäinen viesti
  #131  
Vanha 02.04.2011, 19:07
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon Näytä viesti
Jeep Cherokee XJ:n kanssa ei ainakaan tunnu olevan väliä, kumpaa ainetta tankkiin kaataa. Pari edellistä tankillista meni 98E5- aineen kanssa keskikulutuksella 15 litraa / 100km. Viimeinen tankillinen oli sit tota 95E10:ä ja kulutus tipahtanu nyt 14,5 litraan sadalla. lämpimämmät aamut tietysti vaikuttaa kulutukseen myös vaikka piuhasta aina pakkasilla lähdenkin.

Summa summarum: Jenkeissä noita Jeeppejä ajellaan 87-oktaanisellakin ilman huomattavia eroja kulutuksessa. En oikein jaksa uskoa, että tuo suurempi etanolipitoisuus mitenkään myrkkyä koneelle olisi. Jatketaan siis kokeiluja epäjalomman liemen parissa ja tankkaillaan testimielessä välillä 98E5:takin, jotta pääsee vertailemaan kulutuksia.
Mitään eroa en minäkään ole -92 4,0 H.O. XJ:ssä huomannut tuolla E10 bensalla.

Tuo nyt ei kuitenkaan ole referenssi, että ihan eri oktaaniasteikon mukaisella 87 bensalla ne siellä ajelee. Siellä jenkeissä vaan on tainnut aika kauan olla viinabensaa käytössä, niin siellä tehtyihin laitteisiin sopii vanhempiinkin ilman sen kummempia ihmettelyjä...

Mitenköhän muuten, kun ongelmat pitäisi olla siinä, että suurempi etanolipitoisuus esim. hapettaa polttoainejärjestelmän osia tai muuten särkee vaikkapa letkuja, niin kuitenkin "raportoidut" ongelmat liittyy moottorin toimimiseen ja älyttömiin kulutuslukemien kasvuun? Voiskohan kuitenkin jotain muuta olla vialla? Vielä kun sattui aika kylmiäkin jaksoja tähän siirtymäaikaan...

Viimeinen kappale ei siis mitenkään liittynyt Superlonin viestiin, yleisesti vaan pohdin.
Vastaa lainaten