Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruiseristi
Kolmas valtakunta lähenee uutta tulemista
|
Hmmm...
KdF-Wagen
Kupla sai alkunsa Adolf Hitlerin aloitteesta. Hän halusi edesauttaa Saksan autoistumista halvan henkilöautomallin avulla. Suunnittelun reunaehdot saneltiin vuonna 1934 Berliinin autonäyttelyn avajaisissa:
Autoon täytyy mahtua vanhemmat ja kolme lasta
Suurin sallittu kulutus 8 l / 100 km
Huippunopeus 100 km/h
Kestettävä ulkosäilytys talvellakin; tämä tarkoitti käytännössä ilmajäähdytystä
Auton oli kyettävä nousemaan 30° kulmassa olevia mäkiä[1]
Hinta enintään 1 000 valtakunnan markkaa.
Tehtävää varten oli tarjolla kolme suunnittelijaa: Josef Ganz, Edmund Rumpler ja Ferdinand Porsche. Näistä Ganz ja Rumpler karsiutuivat juutalaistaustansa vuoksi, ja niinpä tehtävään valittiin itävaltalainen Porsche.
Projektille määriteltiin kireä aikataulu joka ei kuitenkaan pitänyt muun muassa siksi että toiset saksalaiset autonvalmistajat vaikeuttivat hanketta, sillä ne eivät katsoneet hyvällä uuden kilpailijan tulemista markkinoille.
Säästä viikossa viisi markkaa - jos omalla autolla haluat ajaa! KdF-Wagenin rahoittamiseksi varoja kerättiin myymällä kuponkeja jotka kävivät etumaksusta.