Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala
Miten lasketaan 4-tahti moottorin imemä ilma?
Eli meneekö se suoralla kaavalla esim. 2 litrasen koneen 1-kampiakselin kierros = 1L ilmaa?
|
Luin pikaisesti läpi kaikki vastaukset, ja mulle ei selvinnyt mitä sulla on mielessä(?)
Jos meinaat lypsää tehoa jostain 4-T moottorista, niin joka ikinen mbar tuhannesosa virtausvastuksena ilmansuodattimessa vähentää tehoa, mikäli polttoaine balanssi yms kunnossa.
Ja silloin kun tuo sylinterin ottama ilmamassa pysähtyy/jatkaa liikettään massan vaikutuksesta/kimpoaa takasin/... niin silloin mennään tämän alkuperäisen topiikin ulkopuolelle, kait?
Aiemmissa viesteissä mainittu resonanssiahtaminen on täyttä totta, mutta
jos keskustellaan normaali "autotallirakentaja/otin naapurin -80 luvun turbosaabin turbon 10 v. vanhempaan dieseliin.."
niin yleensä MIELESTÄNI on parempi että valitaan paremmin virtaavia komponetteja.(edellyttäen että puhutaan 30-50% tehonlisäyksestä)
Jos 4-T koneesta otetaan lisää tehoa, niin lähtökohtaisesti sekä imu- että
pakopuolen hengitystä on parannettava, tavalla taikka toisella.
Mutta tuohon alkuperäiseen kysymykseen; Mikä sulla on mielessä?