Mokin akselien käyttäminen sellaisinaan ilman muutoksia vaatii koko voimansiirron sovittamisen projektiin, koska Mokki on oikeastaan rakennettu vaihteiston ympärille. Vaihteisto on Mokissa keskeinen osa. Vaihteisto ottaa vastaan koko etu-taka-suuntaisen kuormituksen, mitä akseleista tulee ja siirtää voiman kiinnikkeidensä kautta runkoon. Vaihteisto-moottori-paketti on yhtä palaa, joka on kiinni rungossa vaihteiston takapäästä ja mooottorin etupäästä, ei väliltä. Tämän vuoksi osa akselien "työnnöstä" välittyy myös lohkon kautta moottorin etukiinnikkeseen. Mokkimaisuus näkyy, eli kiinnityksiä runkoon mahdollisimman vähän, jotta rungon kiertojoustavuus säilyy. Lava ja hyttikin ovat kolmipistekiinnityksellä rungossa samasta syystä.
Mokissa on vain yksi pitkittäinen taka- ja etutukivarsi, kardaaniputket, joka toimivat mainittuina tukivarsina. Takaputki on laakeroitu isolla pallopinnalla vaihteiston "jakolaatikon" perään ja etukardaaniputki kuskin persuksen alta sivusta etupuolelle.
Jos käyttäisi pelkän akselin, olisi kardaaniputkista luovuttava ja muutettava pinioni laippamalliseksi avokardaania varten. Näihin on rakennusssarjoja. Lisäksi tukivarsien toteuttaminen pitäisi suunnitella jotenkin, vaikka lehtijousipakasta norra pitämään akselia paikallaan varsinaisen jouston jäädessä kierrejouselle? Voisi olla toisaalta herkkä kiertymään. Originaalissahan kiertymistä ei tapahdu, kun se kardaaniputki on jäykkä osa akselia.
Onhan noita avokardaanimuutoksia maailmalla tehty ja firmojakin, jotka tekee pinion- ja levyjarrukonversioita 404:n akseleihin ja 406:iinkin.
Jaren "RanMogissa" näyttäisi kuvan perusteella olevan 406:n sukuiset jöötimmät akselit, jos katsoin oikein. Mogilla ajetaan toisessa kerroksessa.
|