Ei toi mun mielestä niin paha juttu ole vaikka jakolodjua hieman laskisikin korotuksen yhteydessä. Jos XJ:tä korottaa esim tuon 4,5 tuumaa ja tästä vähentää tuon jakolaatikon viemän tuuman niin vielä lisääntyy jakolaatikon kohdalta maavara 3,5 tuumaa. Taas ilman jakolaatikon laskua tai kardaanimuutoksia ei yleensä pysty ongelmitta korottamaan kuin jotain 2 tuumaa (kuten mulla). Erohan syntyy käsittääkseni siitä että tuon jakolaatikon lasku kallistaa jakolaatikkoa takakulmasta eikä pelkästään laske sitä alaspäin.
Sitten taas koko tuo 4,5 tuumaa voidaan hyödyntää pyöräkokoa suurentaessa ja samaten kohtauskulmat paranee koko noston osalta. Kynnyskotelot ja esim tankki nousee kauemmas kivista jne.
Se on sitten taas ihan eri asia kannattaako XJ:tä ylipäänsä korottaa noin paljon, mutta se on kai enempikin makuasia ja riippuu myös siitä että paljonko pelkää kaatumatautia.
Vielä hieman offtopikkiakin... XJ:n kanssa joutuu kyllä ajoittain hieman suodattamaan foorumeilta saatua informaatiota tai saattaa olla herkästi etsimässä vahvaa ripustuspistettä autotallin katosta ja köyttä kravatiksi. XJ:hän on kai muuten huippu auto, mutta:
- akselit ei kestä mitään
- vakio takakardaanilla ei voi korottaa
- etutukivarret ei kestä mitään
- vakio panhardi on p*ska pallonivelineen
- vakio ohjaustsydeemit aiheuttaa death wobblea ja on muutenkin heikko
- ei ole erillistä runkoa ja kori on niin vetelä ja ohutta peltiä ettei kestä maastoajoa ilman vahvistuksia
- jarrut on alimitoitettu ja jos bendixin ABS:it niin hengenvaaralliset
- takajouset ei kestä ilman traction barsseja
- ainakin NP 242 jakolaatikko ketjuineen ja slip yokeineen heikko
- jäähdytys/lämmitysjärjestelmä perseestä (ainakin L6 Renix versiossa)
- dieselkoneiset taas ihan p*skoja
- L6 koneen kannakkeet ei kestä
- AW4 laatikko vaihtelee ja luistattelee miten sattuu ja on herkkä kuumenemaan
- sähköt on vedetty ihan miten sattuu
- ajovaloilla ei näe mitään ja ne on ilman releitä ja siksi kuluu valokytkimiä
- takapenkillä ei mahdu matkustamaan
- ovet tippuu kun saranat pettää hitsauksistaan
Jne. ja tässä ei varmaankaan ollut kaikki mistä kaikesta valitetaan.
Hyviä puolia on sitten kai se että tuo L6:sen ja AW4:sen yhdistelmä on kai aika kestävä normikäytössä.
Ei me ihan plussat ja miinukset tasan jos vaan foorumeilta lueskelee. Yritänkin siis itsepäisesti olla uskomatta kaikkea mitä foorumeilla kerrotaan että edes jonkinmoinen kiinnostus omaan Jeeppiin säilyisi. Uskotaan vasta kun osuu omalle kohdalle!