Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo
Jos noi on pahat kulmat, niin mitähän mullakin sitten on tojotassa ollu?
Taitaa noi kardaanijutut olla vähä yksilöllisiä. Amerikkalaisissa se kardaani väristää lähes poikkeuksetta aina. Ainakaan mulla ei oo ollu vielä yhtään jenkkiä, jossa ei kardaani vatkais yli kaheksassakympissä. Sen sijaan mm. hojossa ei pahemmin kardaanin vatkaamiset tuntuneet, vaikka niitä kardaaneja tuli jatkettua vesijohtoputkella ihan silmämääräisesti pihamaalla. Ja kulmatkin oli jotain järkyttävää katseltavaa. :P
|
Jos tosissaan väität että olet saanut vesijohtoputkella silmämääräisesti pihamaalla hitsaten kardaanin mikä on tasapainossa eikä täristä, niin on joko ollut helvetin hyvä tuuri, tai sitten olet todellinen taituri. edit: tietysti, tuossa voi vaikuttaa jo sekin että hojo on rungollinen auto, eliminoi kuitenkin jonkin verran tiestä tulevia tärinöitä? Ja toisaalta jos on ollut muutenkin korotettu auto ja maastokumit alla, niin ei sitä tärinää silloin edes niin helpolla huomaa. Toki eroja on autoissa muutenkin, ja yksi iso syy miksi ainakin osassa jenkkimaastureita on nuo kardaanivärinät niin yleisiä on tuo slip yoke mikä noissa jakoaskeissa on. Aivan turhanpäiväinen keksintö ja aiheuttaa vain ongelmia. Ja toisaalta ei noi vanhemmat jenkkipelit tehtaalta tullessaan mitään järin laatupelejä muutenkaan ole olleet - eikä sen puoleen tunnu olevan nykyisetkään
Mulla ei vakiona olleet Jeepit kumpikaan XJ:stä eikä tämä nykyinen ZJ täristäneet yhtään missään nopeudessa, korotusten jälkeen kyllä varsinkin noi XJ:t. Nyt ZJ:ssä syyllinen on edessä, idiottimainen vakionopeusnivelellä oleva kardaani missä ei ole oikein liukuakaan. Ei kestä korotusta juuri yhtään. Jos laittaa eteen ja taakse tuplaristikolla olevat kardaanit ja jakikseen SYE:n, niin ei täristä ollenkaan
Lainaus:
Myös toi blokeilla korottaminen: Amerikkalaisissahan on vakiona jo aika huimia blokkeja akselin ja latin välissä (mm. Rotkessa taitaa olla reilu 10cm) ja hyvin ne tuntuu kestävän. FSJ wagoneerissaki oli itellä joku 10cm palikat akselin ja latien välissä ja hyvin se kesti kivikoissa ja kallioilla pompotella.
|
Niin on monissa jenkeissä vakiona juu kun tehtaalta tulevat, mutta silloin ne on sellaisiksi suunniteltu. Mutta aika selkeästi tohon ylemmäs kirjoitin että
XJ:ssä ja alkuperäisillä jousipakoilla ei todellakaan kannata blokkeja tai pidempiä riippuja käyttää koska ne on jousien, kardaanien yms. tuho.
Mutta fakta on se, että blokkien käyttö aiheuttaa aina akselia kiertävää momenttia enemmän kuin vastaavan määrän korottavat jousipakat. Axle wrapin saa toki saa kohtuu helpolla eliminoitua kun laittaa traction barin, eli ei se maailmanloppu ole jos vain jousipakat on vähän kestävämpää mallia kuin noi XJ:n alkuperäiset.