Veholta kannattaa kysyä osien hintaa ja saatavuutta.
Parhaat edullisempien osien markkinat on siellä, missä noita myydään ylijäämänä, siis Saksan, Sveitsin, Ranskan, Tanskan (?) jne. armeijan vanhoja. Jenkit noita suosii, kun se on kai kutakuinkin ainoa edullisempi tielaillinen Mokki siellä päin. Uudempia malleja ei kuulemma saa rekisteröityä, kun niiden pitäisi täyttää jotkin EPA:n määrittämät päästövaatimukset ja sen tarvitsemat modifikaatiot on järjettömän kalliita. Vanhoja vehkeitä (404, 406, 416, jne.) päästörajat ei koske - vähän sama homma kuin täällä vanha dieselkalusto. 404:een löytyy netistä osaa vaikka kuinka ja kauppa käy, kun Visaansa tai AMEaan vinguttaa. Muiden mallien osatarjonta on huonompaa.
Kysyin jokin aika sitten uudempaan (tehty jonnekin -80 asti) 406:een vanteiden hintaa Veholta. Tehdastoimituksena saisi, kappalehinnat euroina _ilman_ALVia_ 9x20" about 250,- ja leveämpi 11x20" 340,-, leveä satsi siis alvi-vähennyskelvottomalle ostajalle 1660 erkkiä. Kotimaassa saa teetettyä vannetehtaalla 11x20" vannesatsin jonnekin 550 erkin paikkeille, sisältäen ALVin.
Unimogissa ei taida juuri niitä edullisia varaosia ollakaan...
|