Tuossa tulikin jo hyviä pointteja lentokoneiden bensajutuista. Vesiongelma on yksi joka on jo polttoainejärjestelmän rakenteessa aika hyvin huomioitu. Ultrista en tiedä mitään, mutta yleiset tyyppihyväksytyt lentolaitteet noudattavat aikalailla samaa kaavaa valmistajasta riippumatta. Tankeissa on vedenpoistoproput joita käytetään tarkoitukseen sopivalla näytekupilla, polttoainelinjassa on joissain konetyypeissä pieni "pohjaproppu" joka huolloissa tyhjennetään.
Moottoritilassa on vielä sakkakuppi, joka tyhjennetään tyypistä riippuen joko vivusta vetämällä tai laskemalla tyhjennyspropusta joka on käsikäyttöinen.
Polttoaineeseen sitoutunut vesi on tietysti ongelma joka ei poistu propuista laskemalla. Talvella tietysti vesi on jäässä, mutta asiallisesti hoidettu kone ei yleensä ole kovin vesivaivainen. Konehuoneessa oleva sakkakupin tyhjennys yleensä pelaa pakkasillakin, tankkien proppuja ei niinkään kannata mennä hipelöimään. Hyvin todennäköisesti jäävät vuotamaan. Järjestelmä ei ole mitenkään yliherkkä vedelle, jos se on erottuneena tankissa.
Toki vedettömyyteen pyritään, turvallisuuden nimissä.
Etanoli tietysti nakertaa polttoainejärjestelmässä olevia kumiletkuja, niitä on pienissäkin koneissa monessa kohtaa. Ilman pumppua olevissa järjestelmissä vuoto ei välttämättä ole katastrofi, paineellisessa ongelmaa voi olla enemmänkin.
Ihanuutta lisää vielä se että polttoainelinjat ovat pääosin alumiinia, kuten tankitkin. Noissa se etanolibensa tekisi varmaan gutaa pitkässä juoksussa. Lisäksi kun konekanta valtaosin on aika vanhaa joissa linjastot ovat jo käyttöikänsä huonommassa päässä.
Joissain koneissa, melko monessa kaksimoottorisessa, tankit ovat kumipusseja. Näidenkin etanolinkesto on ??
Kuten tuossa jo tulikin, autobensaa ei saa muutenkaan käyttää ilman moottori/lentokonevalmistajan hyväksyntää. Tähän ei riitä se että kysytään sähköpostilla "voinko käyttää?" vaan koneen asiapapereihin tulee saada virallinen hyväksyntä ja lisäksi vielä joitain merkintöjä esim. tankkausaukkojen viereen.
Takavuosina autobensan käyttö ei ollut kovin yleistä, nyttemmin se on yleistynyt hyvinkin selkeästä syystä joka ilmenee tuosta aiemmasta viestistä.
Isot koneet ovat nykypäivänä köyhien malleja, eli kerassipelejä. Omat vaivansa niissäkin.