vuosia tätä suunnistuksen ja eri kisamuotojen sääntökeskustelua kun on seurannut, aina joku valittaa jostakin, sit muutetaan sääntöjä ja sit taas valitetaan....kuka osaa tehdä sellaiset säännöt että ne tyydyttää kaikkia ja jokainen voi ne hyväksyä?? ei kukaan jos ei niitä itse hyväksy, ne jotka hyväksyvät säännöt niin heille kisaaminen ei tunnu olevan minkäänlainen ongelma!
kyllä kisaajienkin kannattaisi välillä katsoa peiliin, kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa asioissa koitetaan kiertää sääntöjä menestymisen ja voittamisen himossa. niinkuin joku esitti että jos tulis jotakin huoltokieltoja niin metsässä alkais kasvaa hitsauskoneita ja muita huoltovälineitä ja varaosia, siirrellään rasteja itselle helpommiksi ja toisille vaikeimmiksi, käytetään "katsojia" apuna rastien löytämisessä ja ottamisessa jne. ja mitä kaikkea luovalla mielikuvituksella kykeneekään keksimään, kaikenlaisia teleskooppiluukkuja ym. ym. lista on loputon. siksi pitää olla säännöt ja niitä noudattaa, jos nytkin mennään harmaalla vyöhykkeellä esim. tieliikennelaillisuuden kanssa niin miten sitten jos ei sääntöjä ollenkaan?
tuleeko voittamisesta ja menestymisestä niin hyvät kiksit että ne kannattaa koittaa saavuttaa vaikka vilpillisin keinoin? jos näin on, niin sitten kannatta pyrkiä kiireesti hoitoon kallosetän tai tätin luo ja selvittää syy tällaiseen luonnehäiriöön, jossakin vaiheessa tällainen piirre hoitamattomana voi vaikeuttaa omaa ja etenkin muiden oikeata ( ei harrastusta ) elämää vakavasti!!
itse olen yhden leikkimielisen 8h suunnistuskisan leikkimielisesti ajanut, ja kaksi kaverien järjestämää erittäin leikkimielistä 205-rengas sahasuunnistusta. kahdessa viimeisessä ei ollut oikeastaan edes sääntöjä eikä niin renkaistakaan väliä, pääasia että tuli mukaan yhteiseen hauskanpitoon hienon harrastuksen tiimoilta....ja kaikilla oli mukavaa eikä kiire mihinkään!!
|