Suurin syy maksamattomista korvausista menee kyllä asiakkaan piikkiin.
Ei lueta niitä vakuutusehtoja kunnolla läpi. Nippanappa tiedetään mitä on vakuutettu.
Otetaan kaikista suppeimpia vakuutuksia, jotka ei oikeasti korvaa mitään.
Ne ehdot on tympeitä luettavia mutta kyllä ne siellä vakuutusyhtiössä niitä pyynnöstä tulkkaa.
Pari esimerkkiä omista jutuista.
Meillä oli vasta rempatussa rivarissa iso akvaario. Kysyin suoraan sähköpostilla vakuutusedustajalta, että millainen turva pitää olla ja miten korvataan jos akvaario vuotaa vedet lattialle. Sieltä tuli pitkä sepostus ja ohjeet vahingon varalle.
Nykyisessä uudessa OKT:ssa "autokorjaamo" talon päädyssä. Kysyin ohjeet/varusteet tulitöille ja käskin lisätä vakuutuskirjaan maininnan harrastetilasta, jossa tehdään tulitöitä. Merkinnän saamiseksi piti uhkailla yhtiön vaihdolla.
Rakennuslupa haettu nimenomaan autokorjaamolle.
Sanoin suoraan, että suurin riski on mökin palaminen tulitöiden takia. Kaikkeni teen etten polta kotiani mutta jos niin käy ei tarvi ruveta tappelemaan yhtiön kanssa.
BJ:ssä hirvi, palo, varkaus ja ilkivalta vakuutus. Toimitin vakuutusyhtiöön dokumentin autoon tehdyistä muutoksista ja kustannuksista. Merkittiin vakuutuskirjaan auton arvo ("vähän" enempi kuin vakio nettiautosta) ja tarkastaja katsoi auton läpi.
Tässäkin tapauksessa piti vinkata, että naapuri kyllä vakuuttaa jos te ette.
Kovasti tämäkin vakuutus sutki näitä ohjeitaan oli puhelimessa antamassa mutta parin puhelun jälkeen uskoi kun pyysin samat sepostukset sähköpostilla.

Kun huolehtii omalta osaltaan hommat kuntoon niin on pikkusen paremmissa asemissa jos jotain sattuu.
Mutta tämä otsikon case haiskahtaa jo ihan asiakkaan vakuutuspetokselta. Ei kellään ole niin kiire ettei anna tulla katsomaan talonsa kuntoa.