No empä ala veijon esson kanssa tinkaamaan, oli miten oli. Itse olen huomannut, että mieluummin vapaa keula kuin automaattilukollinen - vaikka etenemisen kustannuksella. Kytkettävä on paras, koska sen saa pois kun tarttee kääntyä ja päälle takas kun tarvii kummankin vetää etupäässä. Esimerkiksi lunta paljon ja vanha ura alla, niin lukollinen keula ei vaan nouse urasta pois - ees taas useita kertoja ja aina mennään sinne minne takapyörät näyttää. Kytkettävän lukon voi tällöin löysätä ja silloin kääntyy. Kun on päästy uralta pois niin lukko kiinni. Voi olla että kesäolosuhteissa tätä ongelmaa ei tule. En tiedä rasittaako jonku sormia tuo lukon pois kytkentä ja takas kiinni kytkentä, mulla ei ole sormenpäät väsähtänyt vielä.
On katu-auto jossa lukko ja on offiauto jossa vapaa keula. olen ajatellut että hitsaan offiauton etuperän tönkkiin ja laitan toiselle puolelle sähköisen napalukon, jonka voi vapauttaa kun tarvii kääntyä. Maantiellä löysätään sitten pelkälle perävedolle.
Taakse automaattilukko on hyvä, jopa parempi kuin kytkettävä, koska kytkettävä on vapari esim. talvi liukkaalla tienpäällä ja automaattilukossa vetää tällöin molemmat. Keulaan en automaattia laittais ylläolevista syistä, mutta tämä vain minun mielipide.