Tää teksti oli Kaksplussassa joskus - mihen kirjoittama siis.
"Synnytys avustaja" (Synnytys miehen näkökulmasta )
Kyllä tämä tästä, kyllä tämä tästä. Suomenpoika on ollut pahemmassakin paikassa, paljon pahemmassa. Nyt et luovuta, nyt et luovuta. Tämä matsi otetaan kotiin. Muista Viren, joka kaatui ja silti voitti, muista jääkiekon maailmanmestaruus, Mika Häkkinen ja ...ja tietenkin talvisota.Se oli kovaa se. Pidä Timo pappasi mielessa, kun se taisteli Sallassa ryssiä vastaan. Tämä on aivan pikku juttu siihen verrattuna.
-...koskeeeeee....Timoooooo, vaimo ulvoo lattialla itsensä ympärille käpertyneenä kuin tapettava. Kätilö yrittää mennä auttamaan. vaimo työntää sen rajusti pois.
-Ei saa, ei saa.... Timoooo... autaa... koskee...
Kyllä tämä tästä, paljon pahemmassa on oltu, hoen edelleen mielessäni, seison tumput suorina kuin tatti keskellä huonetta, kunnes muistan sen kirjan. Ryntään kassilleni. "Synnytysavustajan opas". Selailen sita. "Avustajan oikea asenne". Tästä se löytyy... ei hätää... ei paniikkia... kaikki on hyvin, rauhoittelen itseäni ja pyyhin hikeä kasvoiltani.
-Apua, minä kuolen, vaimo karjuu.
-Apu tulee, kärsivallisyyttä, rohkaisen vaimoani ja tutisen niin, ettei kirja meinaa pysyä kadessä. Tihrustan hien sumuttamilla silmilläni. "Säälittely ei ole hyvaksi... eikä epävarmuus..." Vaimo repii yltään viimeisetkin rievut ja huojuttelee alastonta ruumistaan neljän raajan varassa, kuin jokin paisunut eläin.
-"... eika tekoreippaus",minä jatkan.
-Ei jaksa enää, vaimo huohottaa, ja alkaa yokkailla ja piereskella, kunnes sitä tulee molemmista paista samanaikaisesti.
-Auta... jo...tai... tulee.... turpaan, vaimo puuskuttaa tyhjentämisen tahdissa.
-"Synnytystapahtuman kunnioitaminen..." huudahdan innoissani.
-Nyt loytyi oikea asenne, apu tulee.
Hiivin vaimoni viereen kirja kädessani.
Pask*n ja oksennuksen lentäessa kuiskaan sille korvaan:
-Ompa sinulla todella rankat supistukset. Olet kovilla, mutta selviydyt loistavasti. Et ole kivuissasi yksin, minä olen kanssasi ja haluan auttaa.
Vaimo jatkaa sisustensa tyhjentämista.
Kun toimitukseen tulee tauko, se nousee polviensa varaan , katsoo minua hetken suoraan silmiin ja lyö nyrkilla keskelle naamaa.
...herkkää...
-----------------------
Minut on helppo pitää tyytyväisenä niin kauan, kun saan tahtoni läpi.
|