Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo
Jos tahtoo kokoa ja mukavuutta, niin kattelisin jotain grand cherokeeta esim. virosta päin. Sitten jos tahtoo, että halpoja osia riittää, niin sitten HJ. Jos tahtoo ison ja halvan, johon ei sitten oo ihan niin paljon osia tyrkyllä niin GR.
Sitten jos haluaa sellasen "kompromissi"-auton, joka ei oo liian pieni, eikä liian iso, ei hirveen isoruokanen ja osia löytyy, niin hiluksia lähtisin ettimään. Toinen varteenotettava vaihtoehto on ois 70-sarjalainen LC (tottakai, koska merkkiuskollisuutta pitää mainostaa). Tottakai hiluksista ja LJ/RJ:stä puuttuu se "ison auton" -tuntu ja RJ:stä tehotkin, mutta voimansiirto kestää kevyessä vehkeessä sitten mukavammin, kuin painavassa, esim. HJ...
Oishan tuollanen vanha iso jenkkipickuppi kesällä kiva kaupungilla kurvaillessa, mutta sitten harmittaa, kun siihen pitäs metsästää uutta vetaria tai muita osia.
|
Jos risukeula hilusta puhutaan vaihtoehtona, niin sitten esim. samanikäinen L200 on ihan yhtä hyvä vaihtoehto, mikäli katulaillisena tarkoitus pitää. Noissa kolmoskoppaisissa L200:issa, jotka 90-luvun puolivälin jälkeen tulivat on 100%ia kytkettäviä takaperälukkojakin useissa malleista ollut joten edullisesti pääsee ainakin alkuun. Lisäksi jakolaatikko majailee selvästi korkeammalla, ja koneessa on enempi kulkua. Hiluxin loistava maavara pilattiin Toyotan suunnittelun toimesta täysin, sijoittamalla juurikin esim. tuo jakis niin alas, ettei mitään järkeä. Hiluxikin on hyvä laite, ei sillä.
Land Cruiserin 70 sarjalainen oli pieni auto aikanansa, vain Suomessa. Tuontiautona jos tuo saksasta yhtään isompaa variaatiota, niin aika äkkiä näytä HDJ tai HJ kovin mopolta. Nykyään mm. muailmalla, 70 sarjalaisen peruskone on 4,5 litran V8 tuplaturbodiesel, joka kehittää ihan kunniotettavat tehot, monta kertaa sen mitä vakio HJ:n kone ikinä. Ei alkuunkaan "pieni" auto siis, mutten osaa sanoa saako tuota ihan uusinta Suomeen tai euroopaan. Mutta noita vähän vanhempia kaiketi saa?
Lisäisin listaan vielä Land Roverit. Ne on aika ovelia pelejä, ja varsin erinomaisia silloin kun toimivat, vaikka toisinaan, nissä on ongelmaisiakin malleja. Esim. Disco 2, tai P38 RR, molemmat aika houkuttelevia ominaisuuksiltaan ja nykyään irtoaa hyvinkin kohtuullisella sijoituksella.
Ja yksi mitä ei ole listattu, mutta todella hyvä laite olisi aihioksi, on Nissanin Y61 Patrol. En ymmärrä, miten täällä, jäykkien akseleiden kansan keskuudessa, tuo on niin vähän suosittu. Uudemmista maastureista selvästi pätevimpiä aihiota vakavampaan offroad harrastukseen mitä löytyy. Pirun paljon helpompi lähtökohta mitä mitkään Hiluxit tai 90/120 sarjan kruiserit ikinä. Edessä ja takana jäykät akselit vakiona, taka-akselilla kytkettävä täysi lukko ja cabiinista vapautettava kallistuksen vakaaja vakiona, osaa löytyy maailmalta niin maan pirusti, koska se on todella suosittu aihio muualla. Kokoa on, ja kone vaihtoehtojakin on. Tänne tuotiin vain pienemmillä dieseleillä, mutta halutessaan voisi koittaa tiedustella, onko mahdollista saada täällä kilpiin vaikka 4.2 koneista.
Eli kyllä niitä vaihtoehtoja löytyy, kun on vähän avarakatseisempi, ja uskaltaa ennakkoluulottomasti katsoa muutakin kuin Toyotaa.
Aloittajan kriteereihin, jos auton kerta pitää olla suuri, pitäisin tuota Patukaa aika lailla yhtenä varteenotettavimmista vaihtoehdoista.