Asiahan on niin, että yksiselitteisesti joka asiaan parasta jousitusta ei ole olemassa.
Syynä se, että aina joutuu tekemään kompromissin jonkin ominaisuuden osalta. Yleensä se on ajettavuus, joustovara, hinta . . . jne.
Esim. 100% Offikäyttöön, paras jousitus(jos valtavat joustot ovat se kriteeri) olisi sen linkkipalstallakin nähdyn chainlinkin tyylinen erillisjousitus, jossa "tukivarret" on tavallansa autoon nähden pitkittäin. Sitä pitempää vartta ei taida voida laittaakaan, joten selvästi suurimman liikkeen saa tuollaisella asetelmalla.
No, tuon ongelma on tietty hinta ja hankaluus, vaatii jonnin verran suunnittelua ja toteutusta tehrä ihte.
Nopeampaan toimintaan, eli offroad rallit ja vastaava erillisjousitus eri muodoissaan on aika kova sana.
Sitten sellaiseen hitaampaan offroad ajamiseen, jäykkä akseli tarjoaa mukavat joustovarat kohtuu helposti, jos ne vain viitsii hyödyntää. Hyvänä puolena helppous ja halpa hinta.
Uudessa Rangessahan on fiksu jousitus. Tuo tasosäädettävä ilmajousitus on LR:llä ollut jo pitempäänkin. Maasturiin paras jousitus, jossa yhdistyisi sekä maantieajettavuus ja nopeamman taipaleen ajettavuus, ja hyvät menohalut huonommalla alustalla, saavutettaisiin juurikin erillisjousituksella ja portaalinavoilla. Olisi joustoa helpostikkin se vajaa metri kunhan tukivarret tarpeeksi pitkät, ja portaalinavoilla olisi maavaraa. Jousitus kun olisi vielä korkeussäädettävä, vakaajat vapautettavat, pystyisi sen pumppaamaan aivan ylös kun pitää ylittää jotain kinkkistä, saisi aivan ylivoimaisen maavaran akselin keskelle hetkellisesti. Erillisjousitetut apurungot erilleen auton rungosta, niin, että akselia on helppo tiputtaa, jos tarvii tilaa isommille pyörille eikä sitä muuten löydy.
|