Näytä yksittäinen viesti
  #41  
Vanha 27.02.2011, 23:38
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Tervehdys!

Se VM kone on ollut 2,4 litraisena Rangessa 1983-1989. Sen jälkeen tuli vissiin 1992 asti 2,5 TD kone, joka on aika identtinen Jeepin kanssa - perusrakenne sama. Ja onhan tuo 2,4 aika lailla sama kone ja kannet prikulleen samat. Jeepin konetta en ole nähnyt, mutta jos sama kuin Voyagerissa, niin apulaitteet hämäävät paljon, mutta sama perusmöllikkä se pata on kuin RR:ssä.

Paskan maineessahan se on. Taitaa olla aina moni VM-Range jo riihen takana lahoamassa tai konevaihto tehty. Harmiksi kaaveli on V8:sta niin ei mene TDI200/300 kovin helpolla paikkaansa.

Olen ajanut tässä muutaman vuoden aikana VM 2,4 TD Rangella 100 tkm, eikä tervettä päivää ole konehuoneessa ollut.
Ostaessani jo tiesin, että vettä vuotaa ja varauduin kansiremppaan. Noin 20 tkm ajetuani (220 tkm mittarissa) takimmaisesta kannesta koneen pääty alkoi päästää pakopaineet ulos. Siihen saakka vettäkin oli kulunut koko ajan ehkä 0,5 l/1000 km.

Kansiremppa tehtiin, eli vain tiivisteet uusittiin 4 kpl (2 knots) tiivisteet. Kannet kävivät hiomolla, mutta sanoivat että he eivät tee uudenveroisille kansille mitään. Kunto oli täydellinen eikä mitään vikaa näkynyt.

Kannet pultattiin kiinni ja kesti ehkä 2000 km niin alkoi taas janottaa. Vettä meni koko ajan ja kulutus väheni kun jätti paisuntasäiliön korkin löysään. Kone kuitenkin joi nestettä jopa 1 l/1000 km eikä vuotoa näkynyt missään. En sitten jaksanut kiinnostua asiasta sen enempää kun kaikki toimii, lämmöt ok, öljyt pysyy puhtaana, ainoastaan vettä kuluu eikä mistään tule pihalle. Sitä jatkui ainakin 80000 km kunnes pistin Thurmo- sementtiä koneeseen. Nyt nesteen kulutus on ollut noin 0,1 l/ 1000 km, mutta paisuntasäiliön korkki on edelleen löysässä. En tohdi painestaa systeemiä kun menee noinkin ihan kivasti.

Kannet tuli jälkikiristettyä, ja jälkeenpäinkin olen vitutuksissani joskus kirinyt kantta. Joku ohje sanoo, että rempan jälkeen jälkijälkikiristys pitäisi tehdä 40000km:n jälkeen...

Mulle ei ole koskaan selvinnyt, että mihin neste katoaa, koska mistään ei tule pihalle. Pakokaasutkin ovat mun mielestä ihan normaaleja, eikä pahoja höyryjä tule ulos. Lämmötkin olleet aina ok. Sylinteriputket lohkossa olivat suhteellisen plaanissa, ehkä yksi putki oli 0,05 mm muita alempana. Alapäät putkissa mielestäni sellaiset, että kone ei romahda???

Se, mitä minä tekisin toisin, jos ja kun joskus koneen vielä avaan:
-Putket saatava samaan tasoon tismalleen
-Ostettava uudentyyppinen kannentiiviste (ei erillisiä vaan yksi tiiviste). Sellaisia on ollut jo muutaman vuoden saatavana ja ovat eri ainetta kuin nämä vanhat tiivisteet.
-UUDET KANNENPULTIT! Se ehkä on kaikkein olennaisin seikka. Muutenkin kiristysmomentti on suhteellisen kova, ainakin kun huomioi pultinkannan pienen koon. Pultit saa ainakin Briteistä aika edullisesti niin kuin muutkin korjausosat.

Muutenkin kone on noin painavaan koriin hengeton. Eniten kyrsii se, että alakierrosvääntöä ei ole yhtään. Kaikki kaakit tulee ulos 2400 rpm. Venttiilit kannattaa pitää säädöissä, sillä työntötangot hyppii kupeista pois kohtalaisen helposti huhujen mukaan.
Polttoainetalous siedettävä (10 l/100 km), käyntiinlähtö lumihangestakin on ihan hyvä. Lohkolämppäriä ainakaan RR:n koneeseen ei saa, muuta kuin öljynlämmittimen, joka mullakin on.

Ei koneessa ole sanottavia muita vikoja ollut, joten en nyt sitä ihan moiti, en tosin kehukaan.
Konehan on jonkinsortin teollisuusmoottori, VM-Motori Italiasta ja kuten nimi sanoo VM = Veneen Moottori. Niissähän niitä paljon on. Ei tarvita alavääntöä ja on kierroskone. Samaa konetta on 3,4,5 ja 6 pyttyisenä...


TT
Vastaa lainaten