Ehkä se on se, että maastoauto käsite on vuosien saatossa hämärtynyt.
Jos alkuperäistä vaikkapa Willysiä katsoo, niin ei se nyt ihan mahdoton monsteri tyylillisesti ole, vaikka perusteiltaan onkin oiva laite.
Maastoauto käsitettä onkin siksi ihan järkevä avata; Eli minun käsityksen mukaan kyseessä on auto, jolla yleensä voi liikkua maantienopeuksia ongelmitta, ja jossa on jonkin tasoista kapasiteettiä, kykyä liikkua vähän huonommilla teillä.
Uusi GC varmasti täyttää tämän. Monesti unohdetaan, että tavallisen ihmisen näkökulmasta maasturilta vaaditaan muutakin, kuin pelkästään äärimmäistä yksinkertaisuutta tai kykyä liikkua hyvin vaikeissa paikoissa. Sen lisäksi, pitäisi olla hyvä ajettava maantiellä, mukava, turvallinen, jne.
Onhan Defenderin tyylistä autoa yritetty myydä vaihtelevalla menestyksellä, mutta ei sellaista useimmat normi maasturiksi halua, siis autoksi jolla hoitaisi kaikki ajonsa. Armeijankin käytössä, se on vähän niin ja näin, kun ei se vakiona niin pätevä metsässä kuitenkaan ole.
Silti, onhan se hyvä, että on tarjontaa ja on vaihtoehtoja, monenlaisia. Jeepillä on edelleen JK Wrangler, vaihtoehtona niille, jotka painottavat tuota maasturipuolta enempi. GC taas nille, joille maantieajettavuuskin merkitsee jotain.
Eihän tuo GC noin äkkiseltään innostusta paljoa herätä, mutta ihan ymmärrettävä suuntaus kuitenkin. Ilmajousitettuna se nousee tuosta ylemmäs, silloin kun ajetaan tien ulkopuolella. Quadra Drivessa, on 100% lukkoja ihan kivasti, takana ja keksellä, edessähän on luistonestoon luotettu. Ihan siis toimiva, enkä usko, että 80-luvun vastaavalle vakiomaasturille häpeää juurikaan, tuskin ollenkaan, jos renkaat ovat oikeat. Mutta eihän tuollainen rakenteluun ja aihioksi, tai offroad harrastukseen ole oikein helppo, lähtökohta.