Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren
Viittiikö kukaan laskea että kun jakiksessa on tiuhempi puoli päällä ja päälaatikossa ykkönen ja kierroksia sopivasti vääntöalueella jotta paljonko silloin on vääntö siellä perässä?
|
Nopeella kookletuksella
mesen 5.6v8 455Nm
Ykkösen välitys 3.68:1 tai 3.86 (jenkki / euromallit)
Jakiksen alennus BJ tojo 1,959:1
Ekakoppasen audin perät 3.89:1
= 28,04 / 29,42 riippuen onko aski jenkki vai euromallista.
eli 455Nm x 12758.2Nm / 13386Nm. Näin teoriassa max väännöllä ilman momentinmuuntimen ominaisuuksia.
Tähän ku lisätään turbiinin eli momentinmuuntimen antama lisäys stallspeedin tuntumassa voi olla ainakin 2-2.5 x moottorin vääntö. Tosin mersun stalli voi olla aika alhainen ja motin väääntöhuippu korkeemmalla kiekoilla. Mut eiköhän tosta siltikin tulis yli 20tuhatta nyyttonia. Voi tota pikkuperää alkaa vituttaaa...
Tosin ässämersun askihan pyrkii vakiona lähtee liikkeelle kakkosella, ettei vehkeet nykis epäsivistyneesti (ainakin osassa malleissa näin). Offikäyttöä ajatellen kannattanee tuo ominaisuus poistaa.