Näytä yksittäinen viesti
  #47  
Vanha 17.02.2011, 23:32
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Kiitos vastauksista!


Ellei mitään erikoisempaa näkökantaa ilmene niin kiitän tosiaan vastauksista! Korostan vielä kerran jos joku nyt veti herneet nenään ettei tarkoitukseni ole arvostella ketään/mitään vaan pohdiskelu oli juurikin vanhojen jenkki kasien vertaaminen moderneihin 4-6 pyttyisiin. Mut jos multa joku nyt kysyis samaa niin vataisin: Ne jotka ajaa vanhoilla kaseilla tykkäävät niistä edullisuuden,yksinkertaisuuden,helpon hankittavuuden,runsaan varaosa tarjonnan sekä riittävien ominaisuuksien takia. Ylipäätään trial tai safari auto ei ole niin kriittinen moottorin osalta etteikö kunnossa oleva jenkki kasi riittäisi. Kilpa peleissä(FOFF) niistä on helpoimmin kaivettavissa riittävästi tehoa edulliseen hintaan,1000 heppaa ei tule helposti muistakaan koneista ainakaan samalla rahalla. Tunne ja makuasiat on sit juttu erikseen mut paremmasta ja kevyemmästä koneesta ei katsota olevan vastaavaa hyötyä. Sit niille jotka kysyvät et mikä kone sit ois väännökkäämpi tai tehokkaampi? No esim. saabin ysitonnisis ja ysivitosis esiintyvä B234 ja b235R ja niiden eri versiot,alumiini lohko ja vakiona 200 hepan molemmin puolin. Kaverin vanhas 9000 louskussa isommalla putkella ja mikälie power filtterillä 300hv ja vääntöä vajaa 400nm. Ajoiltaan helppo ja hyvä,ajettava kierros alue alkaa n.1500 kierrokselta. Vanhois s2 audeis löytyy 2.2 litrasta 5 pyttystä rautalohkol kai enimmäkseen.Niis kans reilu 200 heppaa ja viripalikkaa löytyy ja joku audin organisaatio myi kisa konetta alulohkol ja kuivasumpul ja niihin saa sit tehoa vaik 1000hp mut hintaa tulee. Sit vanhoist sx200 ja sunnyist nissanin sr20det nelipyttyst turbo konetta,osia ja tilpehööriä vaik kuinka,tommi mäkinen ajo muinoin rallia näillä. Rover 600 oli joku 2litranen turbo joka lie harvinaisempi,sithän on volvon vanhat b230t ja te ja uudemmat 5 pyttyset ja V70R koneesta ahtimen ja putken ja jotain suutinta vaihtamalla reilu 400 konia ja vakiona oikeen kiva ajettava. Eli kyl niit kevyempii ja parempii koneita on,se tuleeks niil voittoo kisassa riippuu ihan muista asioista. Ei se kehitys ole ollut turhaa,voidaan toki spekuloida rajattomasti sillä millon mikäkin on keksitty ja mikä on vanhaa ja mikä ei,kun trivia tietona nyt muistelen Rolls royce merlin tai vaikkapa sitä mersua millä Hitlerkin ajeli ni voi kysyy onko nää ahtimet ja moniventtiilikannet nyt niin ihmeellisiä? Ne vaan on tätä päivää ja numeroiden valossa sekä muiden realiteettien,on ne parempia ku vanhat. Ketä ne sit kiehtoo ja ketä ei,mut fakta on faktaa. Kiitos vielä koopeelle topiccinsa lainaamisesta,ja tulipahan tämäkin asia selväx
Vastaa lainaten