eli pari sanaa tämä vuoden reitistä. Startti tapahtuu Kantalahdesta, josta lähdetään Hibinivuorten yli ja tullaan viikon päästä Barentsinmeren rantaan.
Reitit on suunniteltu aina yhden päivän mittaiseksi. Reitiltä ei ole mahdollisuutta poistua kesken kaiken ja sanoa lopettavansa. Ainoa mahdollisuus on ajaa reittiä pitkin takaisin tai jatkaa loppuun. Siellä ei yksinkertaisesti ole teitä eikä kyliä. Ketään ei jätetä vaan mukana on kokoajan Rescue Team eli telemaasturi, joka kokoaa sitten hajonneet tms .autot yhteen letkaa ja tuo ne pois.
Tänä vuonna ensimmäiset kolme päivää ajetaan niin, että pitää olla ruuat ja bensat kolmeksi päiväksi. Yöt nukutaan teltoissa. Huoltoautot eivät myöskään pääse kun enimmäisen päivän lähtöön ja kolmannen päivän lopun maaliin. Eli ollaan aika kaukana kaikista teistä tai ihmisasutuksesta. Bensaa/naftaa kannattaa varata 70-80km maastoajoa varten. Se on tuo kolmen päivän kokonaismatka eli se on aika vaativa osuus.Loppupäivät on helpompia? ja huoltoauto pääsee aina päivän lähtöön ja maaliin.
Loppupäivinä majoitusta tai kattoa päänpäälle löytyy erämökeistä. Siellä on muutamissa jopa sauna.Autoilla ei sinänsä ole teknisiä rajoituksia, mutta niistä saa lisäaikaa. Eli lähdössä kello laitetaan käyntiin ja maalin tuloaika lasketaan kultakin päivältä. Maksimiaikaa ei ole Ladogan tapaan. Isoista rengaista esim. 39,5” saa lisäaikaa samoin porttaaliakseleista, jos ne eivät ole auton mallisarjaan kuuluvat aksulat (eli ei koskea Volvoa, Pinzgaueria ja UAZia). Kuorma-autoilla saa osallistua esim. Sisun Proto Masin tuplapyörillä olisi suopätkillä aika makee menijä. Huoltoautojen tulisi olla maastokelpoisia, koska ne ”tiet” on silloisen GULAGin rakentamia ja niiden kunto on huono tai erittäin huono.
Murmanskissa on sitten reippaat ja railakkaat päätösbileet.
nyybinä myllis
|