Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy
Ainakin 702 S valmetissa on ihan tavan sylinteri eikä ongelmia,paitsi se ettei se meinannut pysyä kiinni.
|
Kun tätä Valmet-tekniikkaa on tässä topikissa puitu, niin spämmätään vähän lisäinfolla
Takatuupparissa 702 ja 702S on ollut ainakin kolmea, ellei neljää erilaista etuakselia. Taidat tarkoittaa tätä "roikkomallia", jossa on tavallinen kaksitoiminen sylinteri
KUVA www.mascus.com.
702 tavallisen sylinterin osat näkyy tässä
"räjäytyskuvassa".
Tätä seurasi vahvempi ja paremmin suojassa oleva ratkaisu, eli kaksipäinen kiinteästi asennettu sylinteri. Ainakin vuosimallissa -78 on jo tällainen. Tämäkään ei ole läpivetävä siinä mielessä, kun protoluokan maastureissa usein näkyy. Siinä otetaan ohjauksen kääntövoima männänvarren keskeltä. Mäntää lykkii eri suuntiin kaksi yksitoimista sylinteriä, jotka on männänvarren päissä:
KUVA www.karlssonsbil.com.
Voitelukaaviossa kaksipäinen sylinteri näkyy paremmin, korostettu punaisella ellipsillä:
KUVA. Voima männänvarren keskeltä tulee kuvassa H- ja I-nivelten välissä olevaan kappaleeseen. Sylinteri on siis kaksipäinen ja keskeltä avoin.
Teollisuusmallin 712 etuakselin osakuvassa näkyy, mitä tuollainen kaksipäinen on syönyt, tosin
KUVA on laadultaan vähän kehno. Numero 26 on sylinteri (2 kpl), 8 on männänvarsi ja 11 on se keskikappale, jossa männänvarsi ja raidetangon päät 1 ja 2 on kiinni (voitelukaavion nivelet H ja I).