Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 01.02.2011, 10:46
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Omassa autossa on kans toi -88:n 35A:n laturi. Se riittää juuri vakiosähköjen ruokkimiseen.
Syksyllä vaihdoin 100/80W H4:t umpioihin, niin nyt putoaa lähivaloillakin volttimittarin viisari tyhjäkäynnillä 24V:n.
Normaalisti ajossa näyttää reilua 28V:a. Akut on vuoden vanhat 100Ah:t.
Jos siellä polttaa isoa työvalopatteristoa ja auto käy tyhjäkäynnillä, niin akuthan purkaantuvat koko ajan.
Siihen vielä muutamat vedot vinssillä, niin akut on tyhjänä.
Kannattaa laittaa niitä työvaloja useamman kytkimen taakse, niin voi polttaa vain tarpeellisia lamppuja.
Onneksi näissä voi käsikaasulla nostaa tyhjäkäyntiä senverran isommalle, että V-mittari näyttää aina sitä 28V:a.

Laturin paksussa päävirtajohdossa pitää olla kunnolliset liitokset.
Jos siellä liitoksissa tapahtuu pätkimistä tai sulakkeen palamisia, niin silloin kärähtää laturista diodisilta.
Normaalisti siellä ei ole mitään sulakkeita. Ainoastaan ne tehtaan jäljiltä olevat "fucible linkit" siinä akun + navan vieressä.
Nekin voi vaihtaa huoletta paksummiksi, koska sulakekotelossa on omat sulakkeet eri virtapiireille.

Toi laturille menevä päävirtajohto saisi olla 12V autoissa väh. 6mm^2 ja 24V autoissa väh. 4mm^2.
Vastaa lainaten