Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 08.01.2011, 18:46
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Vähän laiskasti tullut tehtyä mitään järkevää ja siitäkään vähästä ei ole tullut tänne huudeltua.

Koitetaas nyt päivittää jotain viimeisen puolen vuoden aikaansaannoksia kerralla.

Eli sumuvalot osoittautuivat sitten vääriksi. Cros4wd hoiti homman todella mallikkaasti ja nopeasti, reilu viikko yhteydenotosta ja uudet sopivat palikat oli siirtyneet ausseista mulle asti.

Sitten paneuduttiin ongelmaan nimeltä tavaratila... työn puolesta pitää mukana raahata jos minkälaista rakennusalan laitetta ja pakkia. Tästä seurauksena kaikki "oikeasti tarpeellinen" oli aina romujen alla piilossa=ongelma.
Kun tavaratila on täynnä romua ja liikenteessä tapahtuu jotain odottamatonta on iso riski että romut siirtyvät matkustamoon, jos takapenkillä sattuu silloin olemaan kolme muksua kyseessä on ISO ongelma.

Ratkaisuksi pohdiskelin verkkoseinää ja korotettua tavaratilan pohjaa jonka alla olisi pari laatikkoa.



Tuohon tyyliin. Profiilista runkoa, bilteemasta laatikoiden kiskot, Jotain vanhoja alumiinilevyjä joihin vanerista reunat.
Reunoissa näkyy vielä "teeseitse" tyyliset lukitukset laatikolle. Tappi,jousi ja vipu sekä laatikon reunassa sopiva reikä tapille.
Oikeassa reunassa sojottavaan pystyrautaan tulee kiinni sammuttimen teline. Koko hoito katettiin 16mm vanerilla ja päälle liimailtiin jotain töistä jääneitä teollisuus maton palasia.



Sitten verkkoseinää...
Kun kerran autoa on saanut 7 paikkaisena löytyi ihan takaa ylhäältä turvavyön pultinreiät + 2 kauhukahvan kiinnitysreikää. edestä alhaalta löytyi hyvinkin tukeva kierteinen reikä jossa oli kiinni tavaratilan verhon kannake. Näitä siis hyödynnettiin kiinnityspisteinä. Riittävän kokoisesta kulmaraudasta suunnilleen L-muotoinen kiinnike molemmille puolille ja näiden väliin omaan kehään hitsattu verkko joka kiinnittyy pulteilla sitten näihin reunoissa oleviin rautoihin.



Tuossa näkyy lopputulos. Laatikot toimivat loistavasti ja täyttävät juuri sen tarpeen mihin niitä kaivattiin.
Verkkoseinä on sen verran irti lattiasta että penkit kaatamalla saa vielä pidempää tavaraa kyytiin.
Ja tosiaan jos tarve vaatii niin neljällä pultilla irtoaa koko verkko tuosta.

Sammuttimeksi valikoitui tuollainen 6 kilon NESTE pullo. Pitäis toimia vielä -30 asteessa. Kuskin penkin edessä on sitten kiinni 2 kilon jauhepottu ensiavuksi jos tulee iso kiire...


Jossain vaiheessa tuli myös mieleen että alkuperäiset astinlaudat eivät ole kovinkaan kestävää tekoa...



Eli vanhat pois ja uusia tilalle. Sopivaista palkkia löytyi ja sovittelu alkoi.



Kolmesta kohtaa runkoon kiinni. 2xm10+1xm16 per kiinnitys ja iso lappu rungon takana, on ainakin toistaiseksi kestänyt.
Palkilta runkoon menevät tuet on vielä kuvan oton jälkeen saaneet yhden tuen lisää ollen nyt profiililtaan kolmiomaiset.



Tuon parempaa kuvaa en tähän hätään niistä valmiina löytänyt. Väriltään harmaat ja muutama raita liukuesteteippiä päällä niin ei tarvitse pelätä jalan lipsumista kyytiin kiivetessä.

Takapuskurin alle on teon alla samasta kamasta tuleva suojaus...



Malliltaan tuollainen mutta valitettavan vaiheessa toistaiseksi


Kojelaudassa ei mitään liikoja paikkoja ole ylimääräisille nappuloille ja kun haaveissa siintää asemoida joitakin työvalojakin ulkopuolelle niin ongelmaan haettiin ratkaisua tekemällä kojelaudan päälle kokonaan uusi möykky mihin sitten saa useammankin nappulan nätisti. Tosin toistaiseksi vain lisäpitkien nappula on löytänyt paikkansa siitä.



Tekovaiheesta ei tainut tulla otettua yhtään kuvaa tai ainakaan niitä ei nyt mistään löydy.
Peltilevystä "naama" muutamista suikaleista pikkusen mallia, päälystetään teipillä ja reilusti pakkelia. Helppo, halpa ja nopea. Eikä lopputuloskaan ihan huono ole. Koko komeus kiinni 3M kaksipuolisella teipillä.
Tuolta sisältä on vedetty putki konehuoneeseen eli johtojen vetäminen on varsin helppoa kun tarvetta tulee.



Jostain oli nurkkiin eksynyt LA-puhelin ja pitkän harkinnan jälkeen sille löytyi kohtuu hyvä paikka taustapeilin etu/yläpuolelta.
Kiinnikerauta tulee taustapeilin ruuvien alta ja jättää riittävästi tilaa kattoikkunan nappien sujuvalle käytölle. Peilin kiinnitykseen tein uudet reiät joilla se saatiin noin sentin alkuperäistä alemmaksi. Nyt molemmat mahtuvat olemaan hyvin paikoillaan toisiaan häiritsemättä. Laata on vielä hieman käännetty kuskin suuntaan jolloin saatiin antenniliittimelle parempi tila.


Juurikaan mitään muuta järkevää ei ole saatu aikaan. Katsellaan taas puolen vuoden päästä mikä silloin on tilanne
Vastaa lainaten