Yleisin termostaattivika on juurikin sellainen, että läppä jää raolleen, jolloin se kone ei saavuta sitä normaalia käyntilämpötilaansa,
koska neste pääsee turhaan kiertämään sinne kylmään jäähdyttäjään...
Termostaatin tehtävänähän on ensimmäiseksi sallia koneen lämpötilan nousu normaaliksi ja jos siitä normaalilämpötilasta lämpö vielä nousee,
niin vasta silloin termostaatti aukeaa ainakin osittain ja päästää kuumaa nestettä koneesta jäähdyttäjään päin.
Samalla se koneen vesipumppu imaisee jäähdyttäjän alavesiletkua pitkin jäähdytettyä nestettä takaisin koneeseen.
Tämän takia on talvella tarkeää, että termostaatti sallii Ensin lämpöjen nousun normaaliksi ja vasta sitten (jos hytin lämmityslaite ei jäähdytä konetta riittävästi)
termostaatti raottuu vähän ja sulkeutuu samantein kun kone on vähänkään jäähtynyt.
Tämän avautumissyklin pituus riippuu termostaatin omista ominaisuuksista (+ tietysti koneen kuormitustilanteesta).
Normaalissa kevyessä ajossa termostaatti ei välttämättä aukene lainkaan näillä keleillä.
Sen voi varmistaa tunnustelemalla jäähdyttäjän ylävesiletkua ja yläreunaa.
Tuota raolleen jäävää termostaattia ei edes välttämättä huomaa kesäkeleillä. Näin pakkasilla se sitten ilmoittelee viastaan.
Jos taas on kiinni jumittunut termostaatti, niin silloin kone pyrkii nostamaan lämmöt punaisen puolelle.
Nopea ensiapu on laittaa hytin lämmityksen vipu täysille auki ja puhallus kanssa täysille.
Näin hytin lämmityslaite toimii tehokkaana jäähdyttimenä.
On muutamaan kertaan joutunut kesäkelillä +30*C, ruuhkajonossa laittamaan noista sporttiautoista lämmöt kaakkoon,
kun sähköflektikään ei ole jäähdyttänyt riittävästi.
Edittinä senverran, että noita uudempia autoja ei saakkaan lämpimäksi, muutakuin keulan peittämällä ja "hyötysuhteeltaan paremmat" koneet tarvitsevat jo näitä polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä.
Pahvilaatikko ei maksa mitään, mutta se eeberi/webasto asennettuna maksaa 1500 - 2000€.