Ite oon huomannu, että kyllä ne "nykyajan" akut kestää ihan yhtä hyvin kun ne vanhankansankin jos vaan käyttää oikein.
Noissa jokapäivä ajossa olevissa akut on kestäny aina yli 5vuotta ilman ongelmia, yleensä sitten hajonnut omaan tyhmyyteen, eli päästetty kerran vanhana tyhjäksi. Tällähetkellä käyttis corollassa alkuperäinen akku vuodelta 1999.
Sitten tuo sekalainen seurakunta kaikenmaailman autonromuja tuossa pihassa on tappanut akun jos toisenkin, sekin kaiketi tyhmyyttä ja laiskuutta. Ei ne penteleet kestä sitä tyhjentymistä kun kerran tai kaksi uutena ja vanhempana ei kertaakaan. Kesällä vielä voivat herätä tyhjentymisen jälkeen jos heti huomaa ladata, mutta talvella peli on kerrasta selvä.
Syitä huonoon kestoon on tietysti monia:
- Aikasemmin mainitut pätkä-ajot ja autojen virran kulutus
- Ylilataus jos ei säätimet kunnossa
- piuhaviat (oikkarit) autossa
- Pakkanen ja puolityhjä akku
- Paska akun päällä joka antaa vuotovirtoja (olis hyvä pitää puhtaana)
- Satunnainen käyttö (puolityhjänä seisottaminen)
- Oho kattovalo oli yön päällä
- jne jne.
Ennenmuinoin kun kaikki vehkeet oli niin saatanan hyviä, laskettiin autosta vedet pois ja kannettiin akku sisälle. Aamulla kuumat vedet sisään ja lämpösellä akulla starttaus niin johan toimi. Veikkaan että se halvinkin akku kestää 10vuotta kun toimit näin!
|