Näytä yksittäinen viesti
  #14  
Vanha 04.01.2011, 13:57
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Paukkupakkasilla kannattaa tosiaan se keula peittää ja ite vielä pyöräytän naftasuodattimen ympärille kerroksen telttapatjaa.

Ei se ole mikään häpeä laittaa pahvia keulaan, kun kerran sillä voi välttää itsestäänselviä ongelmia.
Silloin saa ja pitääkin hävetä, kun joutuu venttaamaan pakkasilla tien poskessa nokkapelti pystyssä oman saamattomuuden/ylimielisyyden takia...

Itellä meni jouluaatto siihen, kun jouduin sulattelemaan tuttavan pojan autoa, koska oli ajanut liian laihoilla nesteillä,
vaikka syksyllä nimenomaan käskin mittauttaa pakkasnesteiden pakkaskeston jossain huoltamolla tai korjaamolla.
Pojalla oli syyläri vielä jäässä perilläkin, kun se ajoi Jyväskylästä Tampereen taakse...

Jos hyttiin ei puhalla riittävästi lämpöä, niin kannattaa kokeilla näitä:

- Ennen liikkeelle lähtöä kannattaa kopistaa lattiamatot irtolumesta (muuten höyrystyy ikkunat), jotta voi kääntää lämmönsäätövivun kierrättämään vain sisäilmaa.
Auto lämpiää paremmin, kun lämppärin läpi ei puske sitä -20* pakkasilmaa, vaan jo plussan puolelle lämmennyttä sisäilmaa.

- Aja pykälää pienemmällä vaihteella kuin normaalisti, niin kone käy lämpimämpänä ja nesteet kiertävät liukkaammin.
Jos nytkyttelet menemään 60 - 70 km/h 5. vaihteella, niin varmasti on viileetä kyytiä.
Lisäksi auto syö enemmän polttoainetta jos se ei lämpene normaaliin käyttölämpötilaansa (ainakin ruiskukoneissa jää "ryyppy päälle").

- Puhallus pääosin ylös ikkunoihin, jotta ne pysyvät auki.

- Jos täydellä puhalluksella ei tule kunnolla kuumaa hyttiin, niin säädä puhallin 2. suurimmalle puhallukselle ja kokeile uudestaan.
Jos lämmityslaitteen kenno alkaa olemaan tukoksissa, niin se jaksaa hönkiä vähän lämpöä tuolla 2. nopeimmalla vaihteella, muttei täysillä kierroksilla.

Jos ei koppi lämpiä vieläkään, niin saattaa olla termostaatti hajalla.

Aika monissa moottoreissa pitää olla sellainen "takalaipallinen" termostaatti,
eli termostaatin persiissä on pyöreä prikka, joka sulkee siellä kannessa vastaavalla kohdalla olevan kanavan
(muistaakseni esim. VW:n D6 koneet ja taitaa olla muissakin samansukuisissa koneissa).
Jos tällaiseen kanteen laittaa normaalin termostaatin, niin nesteen oikea kierto häiriintyy ja tulee näitä lämmön riittämättömyysongelmia pakkasilla.
Vastaa lainaten