Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo
Heh, jotenkin epäilyttää etteikö nykydieseleissä ole lämmitys kapasiteettiä. Jos on vaikka nyky diesel joka kuluttaa 5l/100km löpöä jonka lämpöarvo on noin 42 MJ/kg, niin lämpötehoa on n 59 kW joka sitten muunnetaan rattaiden pyörittämiseen ja kaikkeen muuhun. Eiköhän siitä nyt jonkunverran pitäisi koppiinkin riittää, jos hommaan panostettaisiin.
|
Jäähdyttääkö sitten tuo dieselmoottorin jatkuva yli-ilmamäärä moottoria niin tehokkaasti? Äkkiseltään laskien minuutissa, parin litran moottorista, 2000 rpm ja 1 bar ahtopaine, niin ilmaa menee läpi n. 1 m3/min. Jospa se voisi olla selittävä tekijä sen parantuneen hyötysuhteen kanssa?
Minulla on nykyisessä ja edellisessä tdi Passatissa ollut PTC vastus jossain ilmakanavassa ja aika nopeasti nuo on sisältä lämmenneet. Toki ne kummatkin on nelivetoja, joten palaa sitä polttoainettakin hiukan etuvetoista enemmän ja lämmittäähän sekin. Ja se, kun muistaa kaasua painaa välillä enemmänkin.