Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön
Todellisuudessa akkua ei rasita mikään muu kuin auton käynnistäminen
|
Sitä ei ehkä äkkiseltään uskoisi mutta kun nykyvehkeestä kääntää virrat pois niin se ei kyllä pimene kertaheitolla niinkuin ennenvanhaan. Käyttiksenä mulla on '06 mallinen Voordi ja panin joskus merkille että sen kun sammutti niin useiden minuuttien aikana kuului erilaisia ääniä kojetaulusta ja pellin alta, ja myöhmmin olin sitten eräällä Boschin kurssilla jossa asiaa demottiin.
Siellä oli joku Volvo mihin laitettiin piuhat kiinni ja ruudulta voitiin sitten seurata virrankulutusta. Kun se sammutettiin niin virtaa kului erinäisiä määriä muistaakseni lähemmäs puoli tuntia. Tapauksesta on nyt jo pari vuotta joten muistikuvat eivät ole enää ihan 100% tarkkoja, mutta heti sammutuksen jälkeen kulutus taisi olla toistakymmentä ampeeria ja sitä kesti ihan useampi minuutti. Pikkuhiljaa kulutus sitten laski kun eri järjestelmät sammuilivat mutta oli se loppuun asti (siis tuon lähemmäs puoli tuntia) kuitenkin vähintään muutamia ampeereita.
Et jos nyt kotoa lähtee ja ajaa 5 minuuttia bensa-asemalle, tankkaa, ajaa taas pätkän kauppaan ja sieltä kotiin, niin kyllä siinä on ampeeri poikineen imetty sinä aikana kun auto ei käy.
Samaisella keikalla kerrottiin myös että jotkut uusimmat Mersut vievät peräti 90 ampeeria sillä aikaa kun niiden ohjelmistoa päivitetään, että kyllä sitä sähköä menee noissa vehkeissä aika paljon enemmän kuin kuvittelisi. Ja knoppitietona todettakoon että '03 mallisessa 1.4 Fiestassa on 120 ampeerin laturi vaikkei ole edes ilmastointia.