Näytä yksittäinen viesti
  #24  
Vanha 05.01.2004, 22:26
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Jospa tästä nyt sitten jollekulle olisi apua...

Kävin katsomassa ton aiemmin mainitun

http://www.kamux.com/lisatiedot.php?auto=1

kun on ihan työpaikan vieressä.

Tojoraktori lähti hyvin käyntiin ja kone kuullosti terveeltä. Vuotaa polttoainetta käsipumpun tienoilta aika reippaasti, tippa sekunnissa näytti tulevan. Tästä on se haitta, että alusta on myös tummanpuhuva runkoaisojen väliltä, eikä siinä hämärässä pihalla taskulampun kanssa saanut kovin hyvin selvää alapuolen kunnosta aisojen väliseltä alueelta. Koneessa on pientä öljyvuotoa jossakin viitossylinterin paikkeilla, taitaa tulla venttiilikopan tiivisteestä, muuten näytti kuivalta.

Webasto on aika tuoreen näköinen, mutta saattaahan se säilyä hyvin, en tunne kun ei itsellä ole koskaan ollut. Webaston pakoputki on kuulemma irtipoikki, lienee ruostunut pois. Muuten lämmitin kuulemma toimii ok.

Runkoaisat on melko ruosteisen näköiset. Sillä lienee ajettu suolatuilla teillä ja alapuolen suojaus on tehty ehkä kerran, jos sitäkään. P-putken loppupään tienoilla pohjapelti näyttää voileipäkeksiltä, joten pientä laittoa siellä suunnassa. Jos tätä itselleni ajattelisin, niin varmaan lähtisi koppa päältä ja runko saisi hiekkapuhalluksen, maalauksen ja massan pintaan. Perässä on vetokoukku ja on sillä jonkin verran vaunua kyllä vedetty, tiedä sitten miten paljon.

Voimansiirron osat näytti pikaisesti tutkittuina kuivilta ja kolhimattomilta. Oikea etujarru laahaa ja vaatii heti korjaamista, ettei napa lämpene liikaa. Sylinteri tai liukutapit ruosteessa varmaankin. Vasen jarrulevy ei ollut kulunut tai urilla, oikeaa ei voinut kokeilla, olisi polttanut sormet. Etuvetarit naputtaa enemmän käännettäessä veto päällä, joten kulumaa on. Alla on uudehkon näköiset A/T:t kromipeltivanteilla. En katsellut kokoja ja merkkejä sen tarkemmin. Oli ne ulkonäön perusteella ainakin 235 leveät. Aika liposan tuntuiset oli koeajolenkillä, kuten A/T:ltä sopii odottaakin jäisillä ja lumisilla teillä.

Ajoin parin kilometrin lenkin siinä lähellä kuoppaisilla pikkuteillä. Kaasun palautusjousi on perin löysä tai jos siinä on ollut kaasupolkimen akselilla vastajousi, niin lienee poikki, sillä kaasu oli todella herkällä päällä ja ajamisesta tuli kuopissa helposti pumppaamista. Tuli mieleen entisaikojen työhommat Valmetilla, kun penkki jousti komeasti ja kaasujalka sen mukana. Lisäjousta polkimeen, niin rauhoittuu. Ohjaus on ylitehostetun tuntuinen ja ajotuntuma muutenkin melko traktorimainen, kuten HJ:sta usein kuulee kyllä sanottavan. Mitään epätavallisia ääniä ei kuulunut, mutta minä en näitä tojotraktoreita tarpeeksi hyvin tunnekaan, että olisi jokaisen negatiivisen äänen osannut erottaa (voortti ja mersu itsellä). Kaikki vaihteet pysyi päällä kaasua pumpatessakin, eikä kuulunut silloin kolinoitakaan.

Sitten offihemmolle vähemmän tärkeä juttu, eli pintapeltien ulkonäkö. Jos on niin, että lommot kaunistaa, nin tämä on sitten ruma - kolhimaton ja siistin näköinen peli se on, jos sille arvoa laskee. Takaluukun alareunatkin oli ehjän näköiset. Ne autot, joita minulla on tuolta ajalta ollut, on kaikki kärsineet peltiin tehtyjen reikien ympäriltä ruostumisesta. Tässäkin oli jokaisen lukon ympärillä ruostekukkasia ja kuskin kynnyksessä myös hieman pilkkuja. Kun katsoo alle runkopalkkeja, niin on kuin katsoisi eri auton alle. Runko kannattaa syynätä tarkasti jos tätä tojoa mielii.

Kyllähän se harkinnan arvoinen peli on, jos on tuon kokoista traktoria hakemassa. Paha sanoa itse, kun ei ole niin välttämätöntä tarvetta, edellinenkin ostos vasta kunnostettavana ja pihassa autoja tarpeeksi jo muutenkin.


Vastaa lainaten