Näytä yksittäinen viesti
Vanha 27.12.2010, 11:55
Rekisteröimätön
Guest

Perusasetus

Mullon maalämpö tallissa, tallin koko n. 60m2 (talli ja varasto)
Vesikiertoinen lattialämmitys lämpötilaa olen pitänyt n.+12. sopiva työskentelylämpö. erittäin mukava kun on aina lämmin lattia.
Mulla tuo talli on samalla pumpulla talon kanssa (216m2) sähkönkulutus 15000-19100 kwh/v mikä on mielestäni vähän.

myös vesipiste on mulla, sitä kannattaa harkita että tarviiko, samallahan se tulee pienellä vaivalla ja kustannuksella jos tekee varauksen sille.

Tallista pitää tehdä riittävän iso (mulla n. n.40m2) liian pieni

erillinen käyntiovi pakollinen sekä nosto-ovi tarpeeksi korkea (turner nassau minulla)

Lattiapinnassa ilmeisesti mastertop tms betoniin lisätty TODELLA HYVÄ ei pölise ja pinta todella kova kestää ajaa kelkat ja enskapyörät nastoilla sisälle.

Monttua älä tee, laita nostur,i mulla on kokemusta kahdesta eri montusta, molemmissa vesi pohjalla keväästä syksyyn eli kun mennään alle 1,5m maanpinnasta niin alkaa tulemaan tuo vesiongelma ainakin kun ollaan lähellä jokea tahi järveä (näistä molemmista montuista alle 100m avoveteen) oikein kuivalla kankaalla tätä ropleemaa ei ole.

Mee kuntaan, selvitä mitä saa rakentaa, teetä jollakin piirustukset (pitäis saada alle 500€) osta puutavarat (kilpailuta koko kasa ja ajata tontille asti) lasketa menekki vaikka lupakuvien piirtäjällä) )ja rupea hommiin. Kattotuolit tilaa erikseen. Seinään 175-200mm villaa ja yläpohjaan300mm riittää varmasti yläohjaan voit halutessasi lisätä.

Perustuksen teet harkoista muuraamalla, helppo tehdä itse ja tarvikkeet halpoja.

Niin ja ota sellainen innokas valvoja (esim nuori kaveri) ja sovi että neuvoo sinua rakentamisessa jos olet "noviisi" älä ota sellaista valvojaa joka käy 1 tontilla aloituksessa ja toisenkerran laskun tuomassa..
Vastaa lainaten