Mitä paksumpi niin
- sitä jäykempi (lenkit isompia ja paksumpia, piikit? harvemmassa ja jäykemmät)
- piikkeejä harvemmassa, ja kun kaivatetaan jäällä, niin tekee helpommin "kiskot"
- renkaan leveys ja halkaisija kasvaa enemmän
- kiristys vaikeampaa
- JA SITÄ LUJEMPI KETJU ON
Ohuet kettingit:
- PAREMPI pito
- helpompi käsitellä
-jne
Yhteenveto:
- paksulla ketjulla helpompi rikkoa voimansiirto, kun sattuu sopiva kanto sudituksessa
kohdalle (kaikki lukot kiinni)
- myös paksulla ketjulla mahdollista päästä pakilla pois "kiskoilta"
Molemmilla ketjuilla:
- JOS Kettinki katkeaa hapetuksessa, (ainakin poikkilenkistä), niin silloin myös autoon
tulee pientä remonttia.
- jos ohut ketju pettää niin silloin voi häipyä roiskeläpät ja astinlaudan päät, ja lokarin
kaari ja pyöräkotelo saa uutta muotoa.
- jos paksu ketju katkeaa hapetuksessa, niin myös pyöräkotelot saa uutta muotoa!
siis:
Itse valitsisin paksumman ja hankalamman, mutta uskaltas komentaa ilman että
tarvii alkaa pajattamaan koria/runkoa, ja jos pitää polkea kannokossa sikana, niin
kannattas mielestäni miettiä mitä muuta kallista siellä alhaalla on
P.S te jotka olette pajattaneet noita vanhoja sikapaksuja traktorin piikkiketjuja maasturiin:
mikä pito on a)jäällä b)suolla c)metsässä verrattuna ilman ketjuja?
Siis että meneehän takaveto päällä paremmin kuin nelivetoinen ilman ketjuja