Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull
Jos tällaisia perin yksinkertaisia ja korkeita perusautoja vielä valmistettaisiin, ei citymaastureita olisi koskaan tarvinnut edes keksiä.
TT
|
Niinpä, 80-luvun lopusta lähtien alustat ja autot muutenkin on madaltunu, renkaat leventyny ja paino lisääntyny, kunnes "tavallinen perheauto" muuttui normikäyttöön jossei täysin kelvottomaksi niin ainakin hiukan hankalaksi. Kuluttajat keksivät tämän, ja alkoivat ostaa maastureita, ja hetken päästä maasturin omistaminen oli "hienoa". Maasturi oli kuitenkin kolho, hankala ja hidas ja vähän maalaisen oloinen, joten sitä piti keventää, leventää ja kiillottaa. Ja kun ei sillä kuitenkaan kukaan maastossa aja, niin pian saattoi pudottaa jakovaihteistot ja seuraavassa vaiheessa nelivedotkin pois.
Autotehtaillehan tämä sopii, kun "maasto"autosta voi pyytää reilusti lisähintaa, vaikka tekniikaltaan se olisikin vain korotettu perhefarmari.
Mikä 2wd-Land Roverissa on varmasti hyvä oivallus, on se, että kaksivetoisenkin etenemiskykyä voi, ja kannattaa parantaa sitä varten mietityllä luistonestolla ja tasauspyörästön aktiivisilla lukituksilla. Aika surkeaa on seurata vetoluistonestolla varustetun auton hyytymistä olemattomaan mäkeen kun luistonesto leikkaa tehoa pysähdyksiin asti, vaikka kitka pienen luiston keralla riittäisi etenemiseen hyvin. Joskus semmoista autoa ajellessa tulee mieleen, että onkohan luistoneston ohjelmoinut insinörtti koskaan liikkunut muulla kuin metrolla tai hissillä...