Ja vielä kerran laturin polttamisen välttämiseksi:
Kun noita latureita sähköistellään, niin muistakaa että jos laturin ja akun +navan välinen johto
puuttuu tai laturilta puuttuu maadoitus (moottorinkautta yms) akulle, niin laturi voi palaa ensimmäisessä käynnistysyrityksesssä.
Jos halutaan käyttää ilman laturin johtoja, niin silloin laturin ulostulovirtaliitin maadoitettava.
Ja vaihtovirtalaturihan/säädinhän ei kestä akun kengän irroitusta tai päävirtakytkimen avaamista moottorin käydessä!
(no, tiedän että laturi ei aina pala, mutta ....)
p.s muistakaa kunnon vahvat johtimet laturin ja akun väliin.
B= paksu johto akun +napaan
IG= heräte virtalukolta 12v , vois toimia ilmankin, mutta tyhjäkäynnillä laturi ei ala lataamaan?
L= latauksen merkkivalon rele (jos ei ole tuota alkuperäistä relettä, niin pistä tähän tulemaan virtalukolta latauksenmerkkivalon kautta 12v
eli kuvan charge light relay :lle menevä johto 2 suoraan liittimeen L, merkkivalo kummittelee kiilumalla, mutta lataus toimii)
S= jännitteen tunnustelu, joka kannattaa vetää nimenomaan akun +navalta, niin silloin säädin ajaa laturia akkujännitteen mukaan.
Ja lisä ja työvalot, mitä käytetään koneen käydessä, otetaan suoraan laturin b-liittimeltä sulakkeen kautta.
Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 08.12.2010 01:40
Perustelu: kytkennät kirjaimilla
|