Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 08.12.2010, 01:25
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja vielä kerran laturin polttamisen välttämiseksi:


Kun noita latureita sähköistellään, niin muistakaa että jos laturin ja akun +navan välinen johto
puuttuu tai laturilta puuttuu maadoitus (moottorinkautta yms) akulle, niin laturi voi palaa ensimmäisessä käynnistysyrityksesssä.

Jos halutaan käyttää ilman laturin johtoja, niin silloin laturin ulostulovirtaliitin maadoitettava.

Ja vaihtovirtalaturihan/säädinhän ei kestä akun kengän irroitusta tai päävirtakytkimen avaamista moottorin käydessä!
(no, tiedän että laturi ei aina pala, mutta ....)

p.s muistakaa kunnon vahvat johtimet laturin ja akun väliin.

B= paksu johto akun +napaan
IG= heräte virtalukolta 12v , vois toimia ilmankin, mutta tyhjäkäynnillä laturi ei ala lataamaan?
L= latauksen merkkivalon rele (jos ei ole tuota alkuperäistä relettä, niin pistä tähän tulemaan virtalukolta latauksenmerkkivalon kautta 12v
eli kuvan charge light relay :lle menevä johto 2 suoraan liittimeen L, merkkivalo kummittelee kiilumalla, mutta lataus toimii)
S= jännitteen tunnustelu, joka kannattaa vetää nimenomaan akun +navalta, niin silloin säädin ajaa laturia akkujännitteen mukaan.

Ja lisä ja työvalot, mitä käytetään koneen käydessä, otetaan suoraan laturin b-liittimeltä sulakkeen kautta.

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 08.12.2010 01:40 Perustelu: kytkennät kirjaimilla
Vastaa lainaten