Perjantaina ja eilen tehtiin yhteen hojoon helmapalkit.
Yksinkertaistettuna:
-Palkkia hyväksi käyttäen merkataan helmaan viiva n.30mm oven alareunasta jotta alkuperäisen helman pokkaus jää jäykistämään rakennetta ja muodostaa hyvän railomuodon hitsaukselle.
- HJ:ssä iso rälläkkä ylttää etupuolelta helman läpi asti, poislukien jäykistepalat jotka joutuu pienellä koneella silpomaan. Tässä kannattaa käyttää malttia jotta linjasta tulee mahd. suora.
- helman puhdistus kannattaa tehdä ennen palkin heftausta, helpottaa hitsausta huomattavasti.
-Palkki tunkeilla painaen kiinni helmaan, tässä vaiheessa voi linjaa oikaista rälläkällä ajamalla laikan verran välistä pois tarvottavista kohdista. Työvaihe turha jos leikkaus tehty kerralla hvin.
- Ainakin Hj:ssä kannattaa palkin reuna rungonpuolella asettaa tasalle helman reunan kanssa, helpompi hitsata päittäisliitos kuin pienaa.
-Tässä vaiheessa voi vahingossa vilkaista takana pyöräkoteloihin ja auton pohjaan takanpenkkien kohdilta ja tehdä kymmenkunta ruostepaikkaa
- Palkkien hitsaus kiinni ja päiden muotoilu pyöräkoteloiden mukaisesti.
- Pohjatyöt, pohjamaalit, alustamassat, kotelosuojat ja kynnysten maalaus korinväriin.
Maavaraa helmojen kohdilta tuli n. 70mm lisää palkin ollessa 60mm korkea ja 120mm leveä 3mm seinämällä.
Tuo 120mm leveys on ainakin HJ:ssä sopiva jotta palkin leveys riittää suhteessa helman leveyteen ja palkki tulee riittävästi korista ulos jotta suojaa sivuttaisosumissa.
Aikaa meni kahdelta mieheltä n.20tuntia. Tuosta aikaa vei melkoisesti ruostepaikkojen tekeminen.
Kiitos ja anteeksi.