No täällähän kovanluokan keskustelua käydään...
Taidan sohaista aika isoa muurahaispesää, mutta senkin uhalla, että mut hirtetään ja keitetään..
Onko kukaan tässä kaikessa hurmoksessa ottanut huomioon sitä tosiasiaa, että nuo sosiaalilainsäädännön pykälät ja säännöt tulevat oikeastaan täysin lyhentämättömänä tuolta suuresta ja mahtavasta Euroopasta.. Siitä lienee tulee se ETY-asetuskin sine rangaistusvaatimuksen pykälälistaan. Lisäksi, Suomessa tulkitaan tiettyjä säännöksiä kenties jopa väljemmin, kuin muualla EU:n aluella, sekä luonnollisesti sanktiot ovat täällä paljon pienemmät, kuin monessa muussa EU-maassa..
Tosi on, että tuo lainsäädäntö on tiukka. Siitä ei pääse mihinkään. Mutta samalla lailla on tiukkaa nuo ylinopeus- sekä rattijuopumusrajat, vai väittääkö täällä joku, että pitäis antaa tietyissä olosuhteissa mahdollisuus ylittää voimassaoleva nopeusrajoitus vaikka 20km/h tai rattijuopumuksen 0.5promillea parilla kymmenyksellä..
Se mihin minä kiinnittäsiin mieluummin huomiota olisi se, minkälaisten sanktioiden jälkeen se ajokortti lähtee hyllylle. Kun kerta tämä nykyinen 3 ylinopeutta / muuta vastaavaa juttua vuoden sisään ja 4 kahden vuoden sisään on rankkaa, niin pitäisikö ilman huutoa ja mekastusta yrittää vaikuttaa siihen, että liikennerikkomusten pisteytysjärjestelmää saataisiin kehitettyä, jotta ns. pienemmät liikennerikkomukset, jotka kuitenkin joudutaan käsittelemään rangaistusvaatimuksina, eivät ihan niin äkkiä saattais kuskia pakkolomalle, kuin nykyään.
Mutta miettikääpä sitä. Raskaan kaluston porukoilla on kyllä omat vaikutuskanavansa, joiden kautta muutosta voi ainakin yrittää neuvotella.
Ei siinä muuten, mutta tuon tyylistä itkua aivan selkeistä säännöistä saa kuulla melko usein. Samahan se on massojen kanssa. Kun 60tonnia on raja ja ylikuormamaksun (ei rangaistus, vaan hallinnollinen maksu kilpailuaseman vääristymän korjaamiseksi, joka kirjoitetaan auton omistajalle/yrittäjälle) saa 63tonnista lähtien, niin sitten mellastetaan, kun kirjoitetaan tuo edellämainittu YKM 64tonnista, että kuinka virkavalta kehtaa puuttua vaivaisen TUHANNEN KILON ylitykseen, vaikka tosiasiassa kyseessä on jo neljän tonnin ylitys suurimmasta sallitusta..
Tekis mieli sanoa, että vaihtakaa jo levyä, mutta enpä sano. Se mitä porukka täällä kirjoittaa, on asiaa, mutta jossain kohtaa pitäis pysähtyä miettimään hieman.
Ja täytyy kyllä todeta, että jos joku konstu on kehdannut 4:n minuutin ajoaikaylityksestä tai vastaavasti minuutin liian lyhyestä tauosta kirjoittaa sakkoa, niin hulluhan se on, joka ei moisesta lapusta ole valittanut.. Vaan oliskohan sittenkin niin, että urbaanilegenda on taas päässyt valloilleen ja minuutit muistetaan hieman väärin.
Nimimerkillä Nalle, joka tekee myös raskaanliikenteen valvontaa leipänsä eteen.
|