Näytä yksittäinen viesti
Vanha 16.11.2010, 11:38
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Perusasetus

Palauteasiasta hieman, kun sellaisen odottelusta on kokemusta kertynyt.

Eli ymmärrän Mylliksen postaukset siitä, että anonyyminä mekastaminen tungetaan "hasardiosastolle", mutta en ole siitä kylläkään samaa mieltä. Perustelenpa hieman:

Eli mikäli lehteä halutaan kehittää, niin silloin täytyy kaikenlainen palaute lukea ja ottaa ajatukseen. Se, mikä sitten on sellaista ns. varteenotettavaa palautetta, onkin täysin eri asia. Lehtimaailmassa, vaikka siellä olen vain hieman vieraillut, tuntuu olevan vallalla sellainen tosiasia, että sitä palautetta ei tunnu tulevan sitten millään ilveellä. Nalleja ja projekteja rustatessa tuli useasti odotettua edes jonkinlaista palautetta, mutta eihän sitä tullut kuin nimeksi, jos edes sen vertaa. Hyvin usein, jos palautetta tuli, oli se negatiivista. Positiivista palautetta jopa minä älysin olla odottamatta, kun tiesin, että semmoista ei juurikaan tule. Toki sellaistakin tuli, mutta yleensä hommat oli hyvin silloin kun oli hiljaista.. Noh, otetaan senverran takaisin, että ihan kiitettävästi porukka ainakin sarjakuvaa on kommentoinut, mutta nyt tarkoitin lähinnä kirjoitettuja juttuja, eli noita taannoisia projekteja.

Mutta näin se vain menee. Jos meistä nyt joku onneton erehtyy kuvittelemaan, että suitsutusta alkaa hyvästä työstä tulemaan, niin pidemmän päälle erehtyy. Silloin kun asiat on hyvin, niin porukka on tyylilleen uskollisina hiljaa ja sitten puhutaan, kun sen paikka tulee. Ja hyvä näinkin.

Sensijaan siitä olen hieman palautteen antajille nyreissäni ja luulen, että tätäkin Myllis kenties tarkoittaa sillä, että Nyybien kommentteja ei kuunneltaisi.. Eli ainakin minulle tuli joskus palautetta siitä, että jutuissa oli "jotain" pielessä.. Se vain ei koskaan mulle selvinnyt, että mikä niissä oli.. Tiedostan kyllä, että harrastekirjoittajana jutuissa oli varmuudella useitakin juttuja, jotka eivät kaikkea lukijakuntaa miellyttäneet, mutta sen lopullisen ja selvän vastauksen saaminen olikin sitten mahdoton urakka, vaikka sitä joskus koitin tyylilleni uskollisena tiedustellakin. Ja voin kyllä sanoa, että siinä vaiheessa moinen arvostelu meni meikäläisen kategoriassa Mappi-Ö:hön.. Sinällään huono homma, koska mikäli palautteen antaja ihan oikeasti tarkoitti, että kirjoituksissa on jotain vikaa, muttei saanut sanottua että mikä, niin silloin palaute jäi ikäänkuin kellumaan jonnekin lukijan ja Nallen välimaastoon, aiheuttaen molemmille kysymyksiä, joihin ei voitu vastata..

Ja mikäli palaute on annettu nimettömänä, on sellaiseen hieman huono mennä tekemään tarkentavia kysymyksiä.. Mun tapauksessani onneksi useimmat kommentit olivat nimimerkkien takaa kirjoitettuja ja niistä kiitos kirjoittajille.

Mutta aina ei voi voittaa.

Eli kaikenlainen ja kaikkien antama palaute on mielestäni tervetullutta. Se vain, että palautteen kirjoittajan on syytä hieman miettiä, että mistä antaa palautetta ja miten sen tekee. "Paska lehti" tai "Paska juttu" ei ole palautetta, vaan ns. roskapönttökommentti. Ja valitettavasti, kokemus on osoittanut, että Nyybinä tuollaisen paskan kommentin antaminen on paljon helpompaa, kuin näkyvän nimimerkin takaa.

Mutta tällaisilla ajatuksilla tänä aamuna.. Ja ehdottomasti kannatan sitä, että palautteet kerätään samaan sähköpostiin, josta sitten toimitus voi niitä lueskella ja sitä kautta ottaa huomioon tai nakata roskiin.. Yleisillä palstoilla voi ja pitääkin kommentoida, mutta yleistä palautelaatikkoa ei palstasta pidä mennä tekemään. Sille on omat kanavansa.

Nalle

Vastaa lainaten