Näytä yksittäinen viesti
  #16  
Vanha 15.11.2010, 11:18
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.065
Perusasetus

Toi ongelma on ainakin niissä vanhemmissa VW:n 1.6 ja 1.9 d/td-koneissa.

Syy on siinä, että kampiakselin pää ei mene kuin n. 5mm hihnapyörän sisään.
Hihnapyörään on koneistettu kiinteä, sellainen vino kiila,
joka uppoaa sen max. 5mm siihen akselin päässä olevaan vinoon uraan.
Isommissa koneissa tuo suunnittelumoka on jo korjattu ja akseli menee kunnolla tuon Dampperin sisään.

Vaikka tuon hihnapyörän pultin vetää jenkaliiman ja metrin jatkovarren kanssa oikeaan momenttiin,
niin varsinkin se (muutaman euron hintainen) käytetty pultti tuppaa venymään ja sen takia tuohon liitokseen tulee väljää.

Aikansa vemputtuaan hihnapyörä putoaa tielle ja akselin pää nuljaantuu pilalle.

Moni kone on mennyt "pilalle" tuon takia.

Onpa noita jotkut korjanneet sillainkin, että kone on ollut paikallaan ja akselin päähän on hitsattu täytettä ja sitten kiilaura on viilattu kuntoon.

Onpa jotkut Turaa-se-itse-miehet vetäneet hitsillä kiinni koko hihnapyörän siihen akselin päähän.

Toi asia kannattaa aina tarkistaa kun on aikeissa ostaa vanhaa Folkkaria...
Vastaa lainaten