Varsinainen lukkoyksikkö ei sovi fyysisen kokonsa puolesta, mutta ne sisukalut sopii H233B kitkaperän murikasta C200:n kitkamurikan sisään.
Tämä ominaisuus edesauttaa kaikenlaisien ristisiitosten rakentamista (vetoakseleita ja boorituksia ajatellen, koska kitkalevyt ja poskirattaat ovat samankokoisia).
Lisäksi poistuu se harhaluulo, että tuo C200:n kitkalukko olisi jotenkin heikompi kuin H233B.
Lautaspyörähän siinä on pienempi, 200<=>230mm ja poskilaakereissa & pinionissa on eroavaisuuksia.
Yleisin syy lautaspyörän ja pinionin hampaiden rikkoutumiseen on se pakilla runnominen.
Koska noi lautaspyörän hammastukset ovat profiililtaan epäsymmetriset, niin ne kestävät eteenpäin ajoa huomattavasti paremmin.
Pakilla runnottaessa hampaat pyrkivät etääntymään toisistaan ja jos on jo poskilaakereissa väljää,
niin silloin hammaskosketus jää äkkiä vain pariin mm:n ja se runnovan ajotyylin kanssa tuhoaa rattaat ihan suotta.
Varsinkin ylämäkeen peruuttaminen tekee pahaa etuperän lautaspyörän hampaille, koska auton painopiste siirtyy enemmän etuakselin päälle.
Jos osaa itse koneistaa tai tuntee hyvän kyläsepän, niin noista pitkän puolen katkenneista vetoakseleista saa vielä tehtyä lyhyen puolen akselin,
eikä tarvii kuin sorvata akselin pää oikeaan kokoon ja koneistaa uudet boorit.
Syy tuohon avautumiseen oli siinä, että kaikissa pitkien etuperissä ei ole lautaspyörät samoilla M10 pulteilla kiinni, kuin pätkän kitkaperässä C200.
Ainakin turbollisen pitkän mallin etuperän lautaspyörä on M12 pulteilla kiinni.
Silloin kun siirretään pätkän kitkaperä eteen, niin pitää tarpeen mukaan porata isommat reiät lautaspyörän pulteille.
Toissa kesänä viimeksi vaihdoin kunnostetut -88 turbollisen pitkän akselit -82 pätkään, ja siinä piti vähän porailla noita reikiä isommiksi.
Myös pyörien navoissa on erilaisia sorvauksia napalukkojen kiinnitysten suhteen, että siinä tulee kanssa vähän muuteltavaa
(jos meinaa sovittaa wanhan mallisia -82 napalukkoja -88 napoihinn).
GR:ssähän on molemmat perät H233:sia (33 boorisia) ja murikan paikat ovat vähän eri kohdilla.
Näihin akseleihin löytyy suoraan pultattavat Porttaaliboksit Austraalian ihmemaasta...
http://www.marks4wd.com/products/gea...ssan-GQ-GU.htm
http://www.marks4wd.com/products/gea...%20History.htm
Jaahas, sielläkin on alettu ahneeksi. Myydään vain kokonaisia akseleita.
Pari vuotta sitten myytiin irrallisia porttaaliboksejakin. Hintaa oli silloin n. 2.500AUD/akseli.
Kyllähän noita kyläsepät tekee tilauksesta mihin vaan, mutta teetettynä hinta nousee pilviin.
Jos olisi itellä konepajan vehkeet, niin kyllähän noita rakentelisi vanhankin Paten akseleihin...