Piää välillä tätäkin juttua päivittää. Tuossa lokakuun alussa olin Himalajan kisoissa toimitsijana niin pitihän sen kunniaksi tehdä pitkään suunnitellut kattovalot. Paikallisesta kierrätyskeskuksesta löytyi tarpeeksi leveä kourumallin kattoteline hintaan 5e. Autotarvike liikkeestä löytyi parit työvalot 8e hintaan, enempikin olisin ostanut mutta ne oli viimeiset. Erään halpakaupan muuttomyynnistä löytyi taas Boschin lisäpitkät 2kpl 1 hinnalla.
- Joten ei muuta kuin nippu johtoja käsiin ja asentelemaan.
Alkuperäisenä ideana oli tehdä rele ja "sähkökaappi" tavaratilaan, oikeaan takakulmaan missä syvennys. takaluukun saranan alta/vierestä läpivienti ja vesitiivis pikaliitin. sekä taqakse että eteen. Johdot olisivat piilossa kattotelineen kaiteissa. Aika ja innostus loppui kesken, joten tyydyin vetämään johdot pinta asennuksella etuoven karmin kautta konetilaan ja virran syöttö tuli sumuvalojen releestä. Boschin lisäpitkät tuli keskelle ja työvalot reunoille. Johdot vielä siististi nippuun ja erkkaa päälle...Ei ihan sitte menny niinkuin suunittelin.
Lopuksi vielä tunkki katolle, ihan pultti/U-pultti kiinnityksellä. En tiedä tekeekö sillä mitään, mutta sopii ainakin iskareiden suojakumien väriin!
Himalajan jälkeen olikin muutama päivä lomaa töistä ja minua jo jonkin aikaa on vaivannut peräöljyjen tihkuminen tiivisteiden välistä. Ne tuli sitten vaihdettua...Oli yllättävän mustaa! Tuolla lisää juttua siitä hommasta:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76451
Peräöljyjen vaihdon jälkeen ajattelin satsata moottoriöljyn vaihtoon. Ne hommat kun joutui aikoinaan kerrostaloasujana ulkoistaa. Nyt tohtii omalla pihalla vähän puuhastella. MadXj sivustolta löytyi vinkkiä miten saisi ö-tilavuutta kasvatettua ja suurempaa suodatinta, tai siis suuremmalla suodattimella tilavuus luonnostaan kasvaa, ainakin vähän. HO- koneeseen (1991-) sopii suoraan Fordin filtteri.
The larger oil filter (for mid-80s Ford 5.0L engines such as the F-150 p/u
Paikallisessa Tokmannissa oli sekä foortin että jeepin filtteriä suoraan hyllyssä niin otin varmuudenvuoksei molemmat.
- Mallimerkintäkin oli lähes sama kun Mobilin suodattimessa, MH301 vs. M301!
MadXJ:ssä varoiteltiin että pidempi suodatin saattaa asennus vaiheessa käydä startin päähän kiinni. Sellaista en kuitenkaan huomannut mutta koneen maajohto pisti vähän vaikeusastetta peliin, eli otti senverran vastaan ettei kierteet tahtoneet ottaa. Suosittelen pidemmän suodattimen paikalleen mallaamista tyhjänä. Hyvin lähti öljyt kiertämään ja paineet pysyneet tasaisena.
Ilmojen kylmettyä aloin pikkuhiljaa kiinnittämään huomiota siihen että bensan kulutus on kasvanut. Päivittäistä työmatka-ajoa tulee n.17km suuntaansa mutta kun pidemmällä reissulla kävin laskin että kulutus huitelee 20l kohdilla ja jopa ylikkin. Tarkistelin alipaineletkut, ilmanpuhdistimen ym. silmämääräisesti tarkistettavat osat. Mitään erikoisempaa ei näkynyt jotenka auto pakokaasutestiin. Tyhjäkäynnillä arvot olivat vielä suht ok mutta kierroksilla ei enää olisi katsastuksesta mennyt läpi. Huolto epäili liiallista bensansaantia ja viaksi lambdaa. Pikainen selvittely antoi uuden anturin hinnaksi 140-170e!
Kotona jatkoin selvittelyjä. Lambda vaikutti olevan ihan 4-johtoinen perusmalli, jossa 2x valkoinen, musta ja harmaa johdin. Eli esilämmitettävä zirkoni tunnistin, mitä on ilmeisesti lähes jokaisessa autossa. EBayn tarjonnasta löytyi jenkeistä anturia hintaan 40-100$, riippuen ottiko yleismallin vai valmiiksi pistokkeella olevan. Paras tarjous kuitenkin oli Latvialaiselta myyjältä, sieltä lähtikin tulemaan anturi jonka hinta oli niin edullinen etten tässä kehtaa sanoakkaan, etsikää itse Ebaystä! Toimitus kesti to-ti välin. Asennuksessa 1. vaikeus oli vanhan anturin irroittaminen. Helpotti huomattavasti hommaa kun käytti autoa hetken että putki lämpeni. Tarvikemallin anturiin joutui tietenkin itse asentamaan pikaliittimen, sekään ei kovin hankala homma ollut.
Uutta pakokaasutestiä en vielä ole ottanut, mutta kulutus tuntuu tipahtaneen ja lämpimänä savutus vähentyneen. Ajattelin tuolla halppis anturilla hetken ajella ja sitten kokeilla meneekö testit läpi.