Mä olin aikanani Parolassa autosotamiehenä(vaikka nimike muuttuikin useaan otteeseen aina tykäristä psj:ksi). Olin palvellut morttiajan Poltinaholla(rip) ja sitten sain tosiaan komennuksen Parolaan(ne on samassa kaupungissa, Hml:ssa). Jouduin tykäreitten hallille hommiin. Ajoin lähinnä ZIL maastokuorma-autoja. Kaikista paskimmat saivat ajaa vain Uazeilla, C-kortilliset ZIL:eillä ja E-kortilliset jopa suomalaisvalmisteisilla autoilla, kuten Masi:eilla jne.
En vieläkään ymmärrä huonoa onneani noitten vitun ZILien kanssa. Mulla oli muistaakseni kuitilla 2 tai 3 ZILiä ja kaikista sain saatana laturin tippuun. Ei voi tajuta. Tein mitä vaan niin aina tipahti laturi. Se on oikeesti muistaakseni 3:lla pultilla kiinni ja pitäisi pysyäkin kiinni heittämällä, mutta ei....aina se laturi tippui jossain korvessa kun oli -25 pakkasta...Yritä siinä selittää hra ylilutille sitten, että taas tippu laturi.... Parhaimmillaan autoni jopa melkein syttyi kojelaudan alta palamaan ilman mitään varoitusta. Yippie... Näistä asioista johtuen olin halliamme johtavan ylilutin "suosikkipoika". Olin myös ainoa joka oikeesti uskalsi panna äijälle(kutsuimme hra ylil. Viitasta leikkisästi "iskäksi") hanttiin. Sanoin mielipiteeni niinkuin asia mielestäni oli. Sitten päädyinkin aina suorittamaan kaikki paskasimmat laatikon irrotusoperaatiot jne....Toisaalta tämä kaikki oli hyvää koulua työelämää varten. Oppipahan pitämään vähän turpaansa kiinnikin.
Kaikesta huolimatta armeija oli hieno kokemus, ainakin näin jälkikäteen ajateltuna. Aika kultaa muistot, ei sille mitään voi....
-SohNah