Viestiketju: Nelivetoa ostamassa
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 25.10.2010, 10:19
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Oliko kyseessä tämä teksti.???

3. Muut edellytykset pakettiautojen luokitteluun
Ajoneuvon luokittelu perustuu tyyppihyväksyntädirektiivin määritelmiin, ja lähtö-kohtaisesti ajoneuvon valmistajan tekemään luokitteluun. Jälkeenpäin tehtävän luokituksen muutoksen tulee perustua selkeisiin rakennemuutoksiin päällekkäi-sen luokituksen välttämiseksi, mutta ohjaamon ja tavaratilan välille ei vaadita ti-lan jakavaa seinärakennetta. Pakettiautoksi muutettavalla autolla tulee olla rin-nakkainen luokittelu pakettiautoksi ajoneuvolain 3 §:n tarkoittaman valmistajan toimesta ja luokittelun tulee ilmetä joko LTJ:n tyyppihyväksyntätiedoista tai AKEn internetsivuilla olevasta vastaavat tiedot sisältävästä M1/N1-rinnakkaismalliluettelosta.
EY-tyyppihyväksyntädirektiivin mukaisten AC (station wagon eli farmari-autot)- korityyppiin tai AF (monikäyttöajoneuvo)- korityyppiin kuuluvien autojen osalta ei kuitenkaan ole tarpeen edellyttää erillistä luokittelumer-kintää eikä rinnakkaisen pakettiautoluokittelun olemassaoloa. Myöskään muihin kuin AC- tai AF-korityyppiin kuuluvien autojen osalta ei ole tar-peen edellyttää erillistä luokittelumerkintää em. tiedostoissa, jos auto täyttää autoverolain vaatimuksen vähintään 3 m3 kokoisesta tavaratilasta tai avolavapakettiautojen tavaratilan mittavaatimukset taikka korityyppi on muuten em. korityyppejä vastaava eli esim. tila-auto tai maastohenkilöau-to (ei kuitenkaan sedan, viistoperä, coupe tai avoauto ).
Jotta henkilöauton luokittelu voidaan hyväksyä muutettavaksi pakettiautoksi is-tuinpaikkojen lukumäärää alkuperäisestä vähentämällä, on katsastuksessa otettava huomioon tyyppihyväksyntädirektiivin 70/156/ETY ja sen muutoksen 2001/116/EY, liitteen II kodan C määritelmät. Sen mukaisesti käytöstä poistet-tavien istuinten rakenteet ja niiden kiinnityspisteet eivät saa olla helposti käytet-tävissä eli ne tulee poistaa pysyvästi.
Ajoneuvohallintokeskus katsoo, että istuinten kiinnityspisteiden poistamisen kannalta on riittävää, mikäli kaikki alkuperäisen istuimen kiinnityspisteet peite-tään hitsaamalla kiinnitetyllä suojalevyllä taikka kiinnityspisteet poistetaan käy-töstä käyttämällä ns. katkopultteja, jotka eivät ole irrotettavissa tavanomaisesti saatavilla olevin työkaluin. Kun henkilöautona alun perin olleen auton takais-tuimen istumapaikkoja vähennetään, mahdolliset uudet istuimet pakettiauton takaosaan on tällöin rakennettava uudelleen istumapaikkamäärää vastaten tai asennettava erilliset istuimet.
Vähennettäessä takaosan istuinpaikkoja, alkuperäisen 3-henkilölle tarkoitetun yhtenäisen takaistuimen kiinnityspisteet on poistettava. Pakettiautoon taka-osaan mahdollisesti sallituille kahdelle istumapaikalle tulee tällöin rakentaa uu-det erilliset kiinnityspisteet. Jos takapenkin erillisillä istuinosilla on omat kiinni-tyspisteensä, niitä on yleensä mahdollista hyödyntää.
Edellisestä poiketen, pikakiinnitteisten istuimien kiinnityspisteitä ei edellytetä poistettavaksi istumapaikkoja vähennettäessä. Siten pakettiautomuutoksessa
3
jäljelle jäävien istuinten alkuperäinen siirtomahdollisuus pikakiinnikkeitä käyt-täen on mahdollista. Pikakiinnitteisen istuimen tulee olla irrotettavissa ja kiinnitettävissä kokonaisena, vaihtoehtoisille paikoille nopeasti ja helposti ilman työkaluja.
Turvavöitä ei edellytetä poistettavaksi poistettavilta istumapaikoilta. Mikäli vyöt kuitenkin poistetaan, on poisto suoritettava valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Jos niin tuollahan se sanotaan kun lukee eteenpäin...
Vastaa lainaten