Jos se on venekone, niin siinä on turbossa vesijäähdytteinen pakopesä, siis sitä jäähdytetään vedellä, ja se
ei kestä käydä kuivana. vääntyy/repeilee
Ja jos sitä jäähdytetään moottorin nestekierrolla niin laskee hyötysuhdetta yms. (jostain kumman syystä
veneeseen ei haluta punahehkuisia komponentteja konehuoneeseen, paitsi nykyää
jos tuo on kuoppurin kone, niin ulkomuistista; tilavuus 3,8 L ja tehoa n.130 hv (jotain sukua muistaakseni perkinssille...).
Ja tuosta turbon mitoituksesta yksi mielipide lisää:
Sillä ei ole paskan vertaa väliä minkä tilavuuksisesta koneesta turbo on; vaan siitä paljonko volyymit- ja paine-erot on? selventävä kommentti; jos jossain 9 litran dsl moottorissa on ahtopaineita 1 bar, ja tehoa 150 hv/ 1300 rpm isketään turbo toyotan B moottoriin, josta vois odottaa 150hv 1bar paineilla, ja tietysti pumpun modauksella.
Itse ostin halvalla bensa mazda 323 vm -88? 1600cm3? turbon, meinasin siittää sen tuohon bj:n
(ei kuulemma riitä, koska kone tuplat....)
Kaveri paiskasi sen 2,8L dieseliin, ja toimi kuulemma tosi hyvin.
Ja niille, joilla alkaa työntää sarvia ohimon yläpuolelle,, ; miten turbo tietää moottorin koon?
(en nyt viitsi alkaa kopioimaan fysiikkaa..., ja varsinkin tuo bensa/dsl tuo suuria ongelmia)
Jari