Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 19.10.2010, 21:50
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

On kokemusta!


Tein tuommosen kytkinkopan tojotaan T-50 laatikon ja 18 rg koneen väliin.
ei ole kuulunut että olis porsinut! tokihan tuo vm. 1972 carina ja 2 litran doch
pikkasen vaatimattomia tuossa väännössä, mutta lienee pysynyt nipussa muutaman vuosikymmenen

Vaikeintahan tuossa on saada suora "pala" molemmista kopista, ja vielä siten että ne on kohdallaan joka suunnassa.

Hommahan voi mennä pieleen monella tavalla:

a) koppapari on väärän mittainen.
b) siirtohaarukka tai paineasetelma tms ei sovi paikoilleen/toimi
c) koppa ei ole suora, vaan kartio
d) akselilinja ei ole keskellä
e) koppa on "astesiirrossa" eli joko kone tai laatikko on kierossa.
f) jommassa kummassa on jotain lisäaineistusta, joka aiheuttaa a) hitsaus ei onnistu- siis tartu
b) koppa syttyy palamaan
g) lämpö vääntää kopat 1mm rupelille
h) ja varmaan pari muuta juttua......

Jos kaikki menee putkeen, ja saat liitoksen sopivasti, esim 30 cm halkaisijaiseksi, niin kestää voimansiirron vääntöä sikana, mutta jos jakis osuu kiveen...

Ja pitää muistaa että tuo maasturin konepaketti yleensä kiinni moottorista, joten maksimivääntö on

Koneen max. vääntömomentti x 1:vaihteen välitys x jakiksen välitys

Tuo teräksestä adapterin leipominen lienee helpompaa, ainakin omasta mielestä.

Mitä ihmettä sinä nyt siität yhteen?
Vastaa lainaten