Juu oli taas oikeen kiva reissu ja vaihteeksi vähän oudoimmille seuduille. Onneksi Jonetzu järkkäs tämmösen kuljetuspelin jolla viiden tunnin matka tohmajärvelle sujui kuin sohvassa istuen.
Kahautettiin Värtsilään ja tankkaamaan erikoiseen paikkaan jossa oli täysi palvelu. Kuulemma parhaan laatuista ainetta kun myy suomalaisille metsäkoneurakoitsijoille.
Jänismäellä käytiin kaupassa ja syömässä hampurilaset. Sitten aloitettiinkin matka kohti ekaa pätkää jonka läheisyydestä oli tarkoitus löytää leiripaikka. Pätkä oli Ladoga 2010 SS8 Petsevara hills eli tutummin Pötsövaara.
Oltiin jo mestoilla noin klo 18. Aikamme räppäiltiin kohti S16 eli starttia kunnes vastaan tuli Lada. Ihmettelimme kun ei ihan ladalla ollut ajettavissa reitti. No sinne löytykin sitten oikopolku. Ei kuitenkaan jääty sinne kostealle niitylle vaan palattiin jo aiemiin löydetylle isolle soramontulle jossa oli laaja tasainen alue ja hienoa hiekkaa. Muu porukka oli jäljessä meitä joten Jonetzun kanssa kahdestaan pidettiin leiriä kunnes pääosa porukasta saapui joskus yöllä ja osa vasta noin kuuden aikaan aamulla. Polttopuun etsiminen tuotti pimeässä tuskaa ja sitä jouduttiinkin hakemaan parin kilsan päästä. Ehdittin kaksi täysmittasta keloa polttamaan, jonkun katkomia pieniä mäntyjä, tuoretta koivua, matkalaukku ja maasta repimiämme kantoja ennen kuin muut saapuivat.
Aamulla lähdettiin tahkoamaan SS8 pitkin. Possujuna ja väihköstiimi nolla unilla matkaan.
Ekat jumitukset
UglyHJ
Offroadjouni ja Laalaa navigoi
Mäen laskua
Räkytäky
Possujuna
Laskeuduttiinkin melkoisen pehmeään maastoon ja vinssaustalkoot alkoivat. Meinas alkaa harmittamaan kun takalukko ei toiminut vaan päästi paineet perän sisään ja eteneminen oli tuskaista.
UglyHJ pääsi taas vinssailemaan kun ensin suoritti pikkupulttiremontin.
Porsaan polku
Matoruuvikelain vetää eleettömästi
Vinssailun jälkeen reitti koukkasi hiekkatieltä helvetin jyrkkään ja pitkään mäkeen. Todella hauska nousu. Pätkälle ei tullut kuin muutama auto ja loput oikaisi tien kautta. Mäen päällä olikin pirullisen ahdasta puun pujottelua ja Joppa katkaisi sinne lyhyen etuvetarin. Kartasta katsoin että mäen nimi on suurvaara ja vieressä numerot 130,1 jotka ehkä kertovat jotain korkeuteen liityvää.
Jeeppi mäen alkuvaiheessa
Reitti päättyi Harlun kylään mutta jätimme loppupätkän ajamatta ja oikaisimme hiekkatiellä joka tuli Harlun kyltin kohdalle. Samaan paikkaan jossa LT 2010 oltiin pätkää katsomassa toisella huoltoautolla.
Ajettiin siitä sitten Harlun kylille etsimään jänisjoen ylitystä. Aikamme pyörittiin Tiilitehtaan, Sahan ja Leppäkosken paperitehtaan tienoilla kunnes löydettiin pato josta pääsi yli.
Kartan mukaan tässä joessa useita koskia.
Tästä sitten jytyytettiin paussun, Pirskan ja Kokkoselän kautta Satisenjärvelle josta löytyi mainio leiripaikka rannasta. Oli laiturikin tehty ja näytti olevan aivan hienoa hiekkaa pohja. Kesällä varmaan mainio leiripaikka.
Simppa tuo keloa auton alla.
Iironsika puutöissä
Jopan vetariremontissa ei palella
Chromo longfield kestää mutta vakiotikku ei.
Jonetzu haastaa väihkösen juomakilpailuun jonka jälkiseuraukset valvottavat kaikkia lähes koko yön. Myös Ilkka ja Antti saapuvat leiriin yöllä Uazillaan.
Vaakaa yritetään
Vetoakselin lämpökäsittelyä
Aamulla aloitettiin matka kohti vesiputouksia joille linnuntietä matkaa nelisen kilometriä
Aamunotskilla
Matkanjohtajan aamunavaus
Matka alkoi kohtullista spooria pitkin
Pikkusika ja Olppa
Rahtari jussukka viihtyi mäyriksen puikoissa
Olppa ja Appari
Ryhmäpotretti. Kamera jo vetänyt taas kosteuden sisään ja siitä sumureunaefektit.
Matkalla hiluxin rengas meinasi irrota kun spacerin tai pyörän pultit finaalissa.
Sitten saavuttiin vesiputouksille ja aikammen sitä ihailtua päätettiin rytkästä alas jokeen ja ajaa reitti vastakarvaan.
Siinä se vihdoin on. Tästä on puhuttu vuosia että täällä vielä käydään.
Ja sitten vaan hitosti kuvia todisteeksi.
Jeeper
Maajussi
Pensa Jeepit
Pari myyntikuvaa räkytäkystä
Kun kuvat oli otettu jatkettiin jokea pitkin eteenpäin. Nyt vesi oli älyttömän matalalla mutta silti tässä oli yksi syvempi kohta. Joessa laitoin taka arbin päälle kun ajattelin sen paineistavan perää vaikka se läpi vuosikin. Ihmeekseni arbbi alkoikin pienen vuotamisen jälkeen toimimaan ja loppumatkan se toimi kohtuullisesti ainoastaan välillä vuotaen.
Yllätys olikin suuri kun täältä löytyi toinen pienempi putous
Putouksen vieressä oli hauska pitkä mäennousu jota sai tahkota tosissaan.
Lopussa oli tosi tarkka paikka puiden välistä. Ile tietty ajoi päin puuta ja puskuri painui rengasta vasten.
Väihkönen mäessä volvon vinssauksessa
Yöllistä jumittelua
Erään pehmeän suon jälkimainingeissa Ugly räjäytti aidon CHROMO LONGFIELD murroksen. En ollut tätä uskoa ja vedonlyönnissä hävisin Väihköselle pullon diplomaattia.
Myös Jannen vinssi oireili kipinöimällä ja tarkempi tutkailu paljasti että hiilisilta hieman sulanut ja ankkurista irronnut pätkä käämiä. Vaihdettiin sitten mun takavinssistä moottori tilalle ja sen toimimattomuutta sitten turkittiin seuraava tunti kunnes huomattiin että yksi laakeri oli unohtunut.
Leiriin jäätiin hiekkatien lenkkiin. Jossa vietettiin railakasta leirielämää. Matkalla Jopalta katkesi sitten ne etunavan pyöränpultitkin.
Aamu alkoi yllättäen remontilla
Ajettiin sitten tankille mutta päätettiin olla lähtemättä pirunpeltoon koska tällä kelillä ja tällä letkalla aika ja varaosat loppuisivat varmasti kesken. Juuri parahiksi kun päästiin asfalttibaanalle ilmeisesti bertta tiputti patrolin satulasta takaa palat ulos ja männän pihalle. No jarru ohitettiin helposti huoltsikan pihassa. Päätettiin sitten lähteä kohti rajaa etsimään jotain ajettavaa.
Paikoin oli lunta reilusti. Monta kertaa säikäytti kun puusta putos lunta ja jäätä lasikuitukatolle.
Bertta kehyksissä
Matkan varrelta
Varmasti suomalaisten tekemään tukkitien pohjaa
Liuskekivestä tehty jonkun navetan raunio. Eloselkä oli paikan nimi Alattu nimisessä kylässä. Paikalle johti hieno kiviaita jota oli kai pari kilsaa.
Ilkka järjesti hauskuutusta matkalle kun uazin pyörä otti erkanemisen kun pinnapultit katkesi
Yksi tekee ja aika monta katsoo vierestä. Karjalan matkaoppaasta luettiin ohjeita mitä tilanteessa tehdään. Yleinen neuvo oli että ensin juodaan vodkaa ja sitten otetaan ryhmäpotretti.
Viimeiseksi yöksi ajettiin Pirttipohjaan Jänisjärven länsilaidalle suurisuon viereen. Jeeper ja Simppa lähtivät jo Yöllä suomeen. Ugly, Ile ja Joppa kävivät vielä suolla räppäilemässä. Mulla oli jo takki niin tyhjä että hyvä kun hereillä pysyi ja yösafarit jäi välistä. Aamulla tästä on helppo lähteä kotiin kun rajalle vain ehkä noin 35 kilsaa matkaa.
Kaikki kuvat löytyy albumista
http://forums.offipalsta.com/album.p...id=3449&page=5. Eivät ole ihan aikajärjestyksessä kun kahden kameran kellot ja päivämäärät heitti.
Videokuvaa on about 1,5 tuntia ja katotaan jos siitä jotain saa koostettua.
Tässä vielä karkeasti reittiviiva. Kilometrejä tuli mulle rajan takana 311.