Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 07.12.2003, 11:35
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.737
Perusasetus

Tarinan puolelta, mutta näin kävi:
2,4D jaksaa mennä vielä 35:silla kohtuudella. Vitosesta tulee kyllä aikamoinen "dieseleconomy" -vaihde. Jaa taitaa -87 välitykset(n. 4,5) erota vanhemmista johonkin suuntaan. Tämä hiluksi on vielä jäykällä etuakselilla. 265/75-16 on katukumina ihan hyvä koko, mutta ei niilläkään mitään isoa laitetta perässä vedetä, lujaa.
Kannattaa muistaa vanha viisaus etuakselin kestosta isoilla pyörillä, niitä akseleita ei ole tarjolla haitaksi asti. Helpoiten hajoaa, jos on vielä murikassa väljää.
HJ:stä saa isommat ja kestävämmät akselit, mutta välitys muuttuu n. 20% harvemmaksi -> nyt ajat 35:silla enään kolmosella motarilla takakardaanin paukuttaessa tahtia sivuttaiskulmassaan. 61:sen lukolliset akselit muuttaa välitystä "vain" 10% harvemmaksi, niillä ja pienemmillä renkailla voi ehkä vielä pärjätä. Nämähän oli niitä halpoja akseleita joita ei juuri kukaan halua.
Vaihteiston välitykset ei ole myöskään vakiona mitään rockcrawlingia suosivia. Aika selvä juttu jos miettii alkuperäistä 205/75-16 rengastusta; paljonko pyörän kehä kasvaa jos on 35" alla? Välityksiä sai ainakin jenkeistä marlincrawler -sivuilta tilattua. Tai sitten tämä "helppo" ratkaisu tuplavaihteistosta....

Oisko vähän taas off-topic...

Vastaa lainaten