Vesilukko siinä kiljupöntössä on tosiaankin ennenmin yksitievena kuin vesilukko. Sinänsä rakenne kovin vastaava mutta fluidin liike toiseen suuntaan. ;-)
Tollaisia korvausilma ventiilejä käytetään myös sellaisissa taloissa joissa on pilp = PoistoIlmaLämpöPumppu, sinänsä piruntehokas tapa ottaa energiaa talteen mutta ei taida olla välttämättä suurta iloa taloyhtiössä asuvalle. Riippuen mihin ja miten talteen otettu energia käytetään.
Tollaisten korvausilmaaukkojen tarkoitus ei muuten ole tuoda happea vaan ilmaa. ;-) Ja ero on just kosteuden hallinnassa. Ulkoilma kun on oikeastaan aina kuivempaa kun sisäilma.
Noita saa sellaisenakin mallina missä on pieni lämpövastus. Pitäisi autaa juuri vedontunteeseen. Noi on niin tottumis juttujakin. Mulla tollanen räppänä mun pään yläpuolella nukkuessa eikä ole mua koskaan häirinnyt.
Ja toi paskanhaju tulee tosiaan uskomattoman helpolla sisään. Varmasti koneellinen ilmanvaihto vahvistaa myös vesilukkojen kuivumista. En usko että niistä hajua läpi pääsee jos niissä on vettä.
Tänä päivänä haukutaan paljon nykyaikaista talotekniikkaa ja talonrakennusta. Vaikka 1800-luvulta on säilynyt taloja silti väittäisin että tämänpäivän taloissa on joku järki kyllä. Talotekniikka alkaa toisaalta olemaan niin monimutkaista etteivät ihmiset osaa käyttää ja huoltaa niitä oikein.
Ite laittaisin sen makkarin läpyskän kiinni tai tiukalle roudarilla tms. muihin en koskis.
Missä heguli on töissä? "Paulin-pikku firmassa", Ahlslef, spp.....?
imho
-sami-
|